خدائیان: حق دسترسی مردم به اطلاعات دستگاهها
رئیس سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد اطلاعات در اختیار دستگاهها متعلق به مردم است و آنها حق دارند از این اطلاعات مطلع باشند. این موضوع در جشنواره ارتقای شفافیت و رفع تعارض منافع مورد بررسی قرار گرفت.

شفافیت اطلاعات؛ حق اساسی مردم
ذبیحالله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، در نشست با ارزیابان جشنواره «ارتقای شفافیت و رفع موقعیتهای تعارض منافع» بر حق دسترسی مردم به اطلاعات تأکید کرد. وی بیان نمود که دستگاهها به نیابت از مردم خدمات ارائه میدهند و بنابراین اطلاعات در اختیار آنان متعلق به مردم است. این جشنواره بر اساس راهکار شماره ۱۱۳ سند تحول طراحی شده و هدف آن ارتقای شفافیت و پیشگیری از فساد است.
- فرآیند ارزیابی دستگاهها: ابتدا ۲۵۸ شاخص از قوانین مرتبط احصا شد، سپس آموزش مسئولان انجام گرفت و دستگاهها اقدام به خوداظهاری کردند
- راستیآزمایی: بازرسان سازمان بهصورت میدانی اطلاعات را بررسی میکنند
- رتبهبندی: دستگاهها بر اساس نمرات الکترونیکی رتبهبندی خواهند شد
- مبنای قانونی: قوانین شفافیت، انتشار اطلاعات و سلامت اداری پشتیبان این طرح هستند
- نتایج: ۲۵۴ دستگاه مورد بررسی قرار گرفتهاند و تنها ۱۱ دستگاه اطلاعات خود را بارگذاری نکردهاند
خدائیان تصریح کرد: «شفافیت یعنی اطلاعات مربوط به مردم در اختیار مردم قرار گیرد. حق مردم است که از این اطلاعات مطلع باشند»
با استناد به فرمایش امام علی(ع): «حقی که مردم بر من دارند این است که رازی را از آنان پنهان نکنم و سخنی را از آنها مخفی نداشته باشم»
این اقدام قوه قضائیه گامی مهم در جهت پیشگیری از فساد و ارتقای سلامت اداری محسوب میشود.
