شش روزنامهنگار بیرحم؛ گروه ضربتی که مد جهان را به زانو درآورد
در دهه ۱۳۴۰ شش منتقد مد قدرتمند با نظرات خود میتوانستند برندهای بزرگ مد را نابود کنند یا به اوج برسانند. این گروه که شامل اوژینا شپارد و اوگوستن دابادی میشد، ترس را در دل طراحان معروف ایجاد کرده بودند.

گروه ضربتی که دنیای مد را کنترل میکرد
در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی، شش روزنامهنگار و منتقد مد قدرتی بینظیر در صنعت مد جهان داشتند. این گروه که به "گروه ضربت دنیای مد" معروف بودند، با یک نظر مثبت یا منفی میتوانستند برندی مانند دیور یا ژیوانشی را به عرش برسانند یا به ورشکستگی بکشاند. قدرت آنها به حدی بود که ۶۰ میلیون زن در سراسر جهان نوشتههایشان را مانند وحی منزل میدانستند و بر اساس توصیههایشان خرید میکردند.
- اوژینا شپارد از نیویورک هرالد تریبون که با ۵۰ سطر نوشته میتوانست یک برند را "ناکاوت" کند
- تلما سویتنبرگ مدیر نشریه ویمنزویر که اولین کسی بود که طرح مدلها را منتشر میکرد
- نانسی وایت مدیر مجله هارپرز بازار که حضور او در نمایشگاهها обязаتی بود
- هلن گوردون لازارف مدیر مجله ال که سلیقه آینده خریداران را پیشبینی میکرد
- فرانسیس کرسان سردبیر مجله وگ که تصمیماتش سرنوشت ساز بود
- اوگوستن دابادی تنها مرد گروه و متخصص مد روزنامه فیگارو
اوگوستن دابادی درباره مد "ماکسیژوپ" نوشت: "این مد قابل قبول نیست" و باعث شد خریداران از آن رویگردان شوند.
هیات مدیره خیاطخانه تهدید به شکایت ۱۰۰ میلیون فرانکی کرد اما روزنامه پاسخ داد: "اظهار عقیده آزاد است."
این شش نفر نماد قدرت رسانه در صنعت مد بودند و نشان میدادند که چگونه یک قلم میتواند سرنوشت یک صنعت را تغییر دهد.
