رانندگی بدون نگاه به جلو در راه است و ما آماده نیستیم
جنرال موتورز به فهرست خودروسازانی پیوسته که فناوری رانندگی خودکار “چشمها خاموش” را دنبال میکنند. اما مسئله مسئولیت در صورت خطا همچنان مبهم است. سطح ۳ اتوماسیون با وجود پیشرفت، چالشهای قانونی و ایمنی جدی ایجاد میکند.

آینده رانندگی خودکار چشمها خاموش
جنرال موتورز اخیراً به فهرست خودروسازانی پیوسته که فناوری رانندگی خودکار سطح ۳ موسوم به “رانندگی چشمها خاموش” را توسعه میدهند. این سیستم به رانندگان اجازه میدهد در بزرگراههای مشخصی دستها و چشمهای خود را از جاده بردارند، اما باید برای واکنش سریع در صورت درخواست سیستم آماده باشند. چالش اصلی مسئولیت قانونی در هنگام خطا است، زیرا تعیین مقصر بین راننده و سیستم خودکار پیچیده است.
- سطح ۳ اتوماسیون محدودیتهای جغرافیایی دارد و تنها در ایالاتمتحده و چند کشور دیگر مجاز است
 - مرسدس بنز با سیستم Drive Pilot تنها در کالیفرنیا و نوادا فعال است
 - تسلا با سیستمهای سطح ۲ خود در موارد متعددی با چالش مسئولیت روبرو شده
 
دکتر الکساندرا میلر از مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراهها میگوید: “اتوماسیون شرطی چیزها را پیچیده میکند و نگرانیها به دلیل ناشناختههای زیاد است.”
مایک نلسون، وکیل دادگستری، هشدار میدهد: “هر بار که انقلاب صنعتی جدیدی رخ داده، این هرج و مرج پیشبینی شده است.”
انسانها در بازگشت ناگهانی به کنترل خودرو در شرایط اضطراری معمولاً واکنشهای افراطی نشان میدهند. تحقیقات نشان میدهد رانندگانی که مدت طولانی از کنترل جدا بودهاند ممکن است در ترمز یا فرمانگیری زیادهروی کنند. در این دوره انتقالی، شفافیت خودروسازان در تعیین مسئولیت برای ایجاد اعتماد عمومی ضروری است.
