نقدهای نمایش «یکتن»؛ تلفیق فلسفه، زنانگی و هویت ملی در تئاتر اصفهان
جلسه نقد و بررسی نمایش «یکتن» با حضور احسان جانمی و منتقدان تئاتر اصفهان درباره زنانگی، اندیشه ایرانی و پیوند فلسفه و تئاتر برگزار شد. این اثر بازآفرینی معاصر از روایتهای شاهنامهای است.

نمایش «یکتن»: تلفیق شاهنامه با دغدغههای معاصر
نشست نقد و بررسی نمایش «یکتن» به کارگردانی احسان جانمی در تالار هنر اصفهان برگزار شد که در آن منتقدانی همچون امیر صفاییپور و حسین عبدالهی به تحلیل ابعاد مختلف این اثر پرداختند. نمایش «یکتن» که بر اساس روایتهای شاهنامه فردوسی خلق شده، نه یک اقتباس ساده بلکه بازآفرینی معاصر از میراث روایی ایران است. این اثر به بررسی مفاهیم زنانگی، هویت ملی و فلسفه در بستری امروزی میپردازد.
- نمایش با سه وجه مختلف از زنانگی: زن عملگرا، زن گریزان و زن در سایه روبرو است
- تأکید بر بازآفرینی به جای اقتباس در مواجهه با متون کهن
- پیوند دغدغههای معاصر مانند موقعیت زنان در جامعه با روایتهای حماسی
- استفاده از نمادهایی مانند «آتش» به عنوان روح زمان در طول تاریخ
- نقد ساختار اجرایی و میزانسن نمایش از جنبههای فنی
صفاییپور: "نمایش جانمی از جنس اقتباسهای معمول نیست بلکه حاصل بازآفرینی روایتی تاریخی در بستری معاصر است" عبدالهی: "اقتباس در این اثر بهانهای برای طرح دغدغههای امروز جامعه شده و گفتوگویی تازه میان گذشته و حال برقرار کرده"
احسان جانمی نیز بر اهمیت نقد حرفهای در تئاتر اصفهان تأکید کرد و بیان نمود که آثارش تحت تأثیر فلسفه اشراق سهروردی قرار دارد. وی بر ضرورت هماهنگی تئاتر با روح زمانه معاصر اصرار داشت.
