سارقان فیلم و سریالهای ماندگار ایرانی از «دستهای آلوده» تا «کنکل»
بررسی ۱۰ شخصیت سارق ماندگار در سینما و تلویزیون ایران به بهانه پخش سریال «الگوریتم». از مسعود در «الگوریتم» تا ناتاشا در «خواب و بیدار»، تحلیل دزدیهای برنامهریزیشده و دلایل جذابیت ژانر سرقت.

سارقان ماندگار سینما و تلویزیون ایران
این گزارش به بررسی ۱۰ شخصیت سارق در فیلمها و سریالهای ایرانی میپردازد که هر یک با انگیزهها و روشهای متفاوت، دزدیهای برنامهریزیشده را به تصویر کشیدهاند. محور این تحلیل، سریال «الگوریتم» ساخته بیژن میرباقری است که خود الهامگرفته از پرونده واقعی سرقت از صندوق امانات بانک ملی است. ژانر سرقت همواره برای مخاطبان جذاب بوده و این جذابیت ناشی از ترکیب هیجان، طرحریزی دقیق و چالشهای اخلاقی کاراکترهاست.
- مسعود (مهدی زمینپرداز) در «الگوریتم»: سارق تنها و باهنگی که با نقشهای دقیق صندوقهای امانات را تخلیه میکند
- گروه سارقان در «کنکل»: اولین سریال با محوریت گروه ۵ نفره سارق کارخانه به کارگردانی رامتین لوافیپور
- جمیل (مهدی سلطانی) در «دیوار»: سارقی که برای آینده دخترش دست به سرقت مسلحانه از بانک میزند
- ناتاشا (رویا نونهالی) در «خواب و بیدار»: تنها زن سارق این لیست با اجرای سرقت مسلحانه از بانک
- عادل (ابوالفضل پورعرب) در «نرگس»: نماد دزدی از سر استیصال و فقر اجتماعی
«دستهای آلوده» سیروس الوند بیش از هیجانات ژانری، بر روابط انسانی و تراژدی شخصیتها متمرکز است کیانوش عیاری در «شبح کژدم» به حدیث نفس فیلمسازانی پرداخت که با چالش تولید اثر مواجهند
این تحلیل نشان میدهد که سینمای ایران در چهار دهه گذشته، سرقت را نه فقط作為 یک ژانر هیجانی، بلکه作為 بستری برای کاوش در روانشناسی شخصیت و مسائل اجتماعی به کار برده است.
