عبور تدریجی از مدرکگرایی در آموزش عالی ایران
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد که سیستم آموزش عالی به تدریج از مدرکگرایی فاصله گرفته و بر مهارتآموزی تأکید دارد. وی نقش دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمیکاربردی را در این تحول کلیدی دانست.

تحول در آموزش عالی: مهارتمحوری جایگزین مدرکگرایی
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت مهارتآموزی در نظام آموزش عالی، تأکید کرد که دانش به تنهایی تضمینکننده اشتغال و پیشرفت نیست. پیمان صالحی در مراسم اختتامیه سومین دوره مهارتی اظهار داشت: «خوشبختانه به تدریج در حال عبور از مدرکگرایی هستیم.» وی برگزاری این دوره را نسبت به دو دوره گذشته بهتر و فاخرتر توصیف کرد و از تلاشهای برگزارکنندگان تقدیر نمود.
- نظام صلاحیت حرفهای باید امکان ارتقا برای افراد ماهر را فراهم کند
- دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمیکاربردی دو بازیگر اصلی حوزه مهارت هستند
- تربیت دانشآموخته ماهر نیازمند همافزایی در سه سطح سیاستگذاری، سیستمی و معرفتی است
- باید از الگوهای موفق جهانی در آموزش حرفهای الهام گرفت و آنها را بومیسازی کرد
- همافزایی ملی تنها از طریق هماهنگی در سیاستگذاری و استفاده بهینه از ظرفیت نهادها امکانپذیر است
«دانش به تنهایی تضمینکننده اشتغال و پیشرفت نیست. خوشبختانه به تدریج در حال عبور از مدرکگرایی هستیم.»
«اگر نهادهای آموزش مهارتی کشور دست در دست هم دهند، میتوانند فصل تازهای در تاریخ آموزش ایران رقم بزنند.»
این تحول آموزشی با حضور مقامات ارشد دانشگاهی و مسئولین کشوری در مشهد برگزار شد و نشاندهنده عزم ملی برای حرکت به سمت آموزش مهارتمحور است.
