لزوم بازتعریف نظام دانش اجتماعی ایران برای درک درست افول آمریکا
یک جامعهشناس با تأکید بر ضرورت بازتعریف نظام دانش اجتماعی ایران، گفت: علوم اجتماعی ما نه تنها در تبیین واقعیتهای جامعه ایرانی، بلکه در درک پویاییهای نظام جهانی امروز نیز ناتوان بوده است.

ضرورت بازتعریف نظام دانش اجتماعی ایران
حمید دهقانیان پژوهشگر و جامعهشناس ایرانی در نشست خبری «پژوهش افول آمریکا از منظر افکار عمومی ایران» بر لزوم بازتعریف نظام دانش اجتماعی کشور تأکید کرد. وی اظهار داشت که با وجود بیش از هفتاد سال مواجهه مستقیم با آمریکا، پژوهشهای عمیق و آکادمیک در این حوزه بسیار محدود است. در حالی که ایالات متحده از دهه ۱۳۲۰ تاکنون یکی از مهمترین متغیرهای مداخلهگر در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران بوده است.
- نظام دانش ما گرفتار نوعی شرقشناسی معکوس است که همواره خود را در نسبت با غرب در جایگاه مصرفکننده دیده است
- مفاهیم مقاومت و استقلال که ستونهای اصلی حیات تاریخی ایران معاصر هستند، کمتر مورد مطالعه قرار گرفتهاند
- مؤسسات افکارسنجی آمریکا بیش از ما به بررسی تصویر ایالات متحده در افکار عمومی جهان علاقهمندند
- علوم اجتماعی ما در درک پویاییهای نظام جهانی امروز ناتوان بوده است
- نتیجه این ضعف نظری، شکلگیری نوعی بحران درک و خودآگاهی تاریخی است
"علوم اجتماعی ما نهتنها در تبیین واقعیتهای جامعه ایرانی، بلکه در درک پویاییهای نظام جهانی امروز نیز ناتوان بوده است."
"تا زمانی که این تحول معرفتی و علمی رخ ندهد، ما در تحلیل خود از مناسبات جهانی و از جمله افول آمریکا، همچنان در حاشیه باقی خواهیم ماند."
دهقانیان با اشاره به تجربههای تاریخی مانند اصل چهار ترومن، جنگ تحمیلی و تحریمهای چند دهه اخیر، تأکید کرد که مفهوم مقاومت که عامل اصلی بقای ملی ایران در دو قرن اخیر بوده، باید به محور اصلی پژوهشهای اجتماعی و سیاسی تبدیل شود.
