چرا دانشآموزان هنوز در مدرسه تنبیه میشوند؟
گسترش فضای مجازی و هوش مصنوعی باعث کاهش مرجعیت معلم و مدرسه میشود و برخی معلمان از نظر روانشناختی آماده تعامل تربیتی نیستند.

دلایل تداوم تنبیه بدنی در مدارس
در عصر هوش مصنوعی و فضای مجازی، جایگاه مرجعیت معلم در ذهن برخی خانوادهها و دانشآموزان کمرنگ شده است. این مسئله منجر به کاهش احترام به معلمان و افزایش چالشهای مدیریت کلاس شده است. از سوی دیگر، برخی معلمان از نظر روانشناختی آمادگی لازم برای برخورد مناسب با دانشآموزان را ندارند و به جای استفاده از روشهای تربیتی مؤثر، به تقابل فیزیکی روی میآورند. وزارت آموزش و پرورش نیز در زمینه آموزش مهارتهای ارتباطی و روانشناسی به معلمان کمکاری کرده است.
- کاهش مرجعیت معلم به دلیل دسترسی آسان به اطلاعات از طریق اینترنت
- عدم آمادگی روانشناختی برخی معلمان برای مدیریت کلاس
- کمبود آموزشهای تخصصی برای معلمان در برخورد با دانشآموزان
- فشارهای کاری معلمان که منجر به کاهش تحمل آنها میشود
- عدم وجود سیستم نظارتی مؤثر در مدارس برای پیشگیری از تنبیه
“برخی خانوادهها باور دارند که با ظهور هوش مصنوعی، دیگر نیازی به یادگیری سنتی نیست.”
“تعامل تربیتی نیازمند مهارتهای روانشناختی است که همه معلمان از آن برخوردار نیستند.”
برای حل این مشکل، نیاز به بازنگری اساسی در سیستم آموزش معلمان و تقویت مهارتهای ارتباطی آنها وجود دارد.
