پیگیری مجلس برای حذف انحصار سالنهای اعلام بار در صنعت حملونقل
علی خضریان عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از پیگیری حذف انحصار سالنهای اعلام بار خبر داد. این انحصار باعث افزایش هزینهها و کاهش بهرهوری در صنعت حملونقل جادهای شده است.

پیگیری مجلس برای رفع انحصار سالنهای اعلام بار
علی خضریان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، از پیگیری حذف انحصار سالنهای اعلام بار در صنعت حملونقل جادهای خبر داد. صنعت حملونقل که بیش از ۹۰ درصد جابجایی کالا را بر عهده دارد، با مشکلات ساختاری عمیقی مواجه است. سالنهای نوبتدهی که برای توزیع عادلانه بار ایجاد شدهاند، در عمل به مانعی بزرگ تبدیل شدهاند.
- بومیگرایی شدید و صفبندیهای طولانی باعث معطلی چندین روزه رانندگان شده است
- آمار تردد یکسرخالی به ۴۵ درصد رسیده که با هدف برنامه هفتم برای کاهش به زیر ۳۰ درصد در تضاد است
- سالانه حدود ۲ میلیارد دلار خسارت فقط از ناحیه هدررفت سوخت وارد میشود
- ایران در شاخص کارآیی لجستیک از رتبه ۶۴ در ۲۰۱۸ به ۱۲۳ در ۲۰۲۳ سقوط کرده است
- محدودیتهای جدید سازمان راهداری فعالیت شرکتهای باربری بزرگمقیاس را مختل کرده است
"این سالنها با ایجاد انحصار، رقابت سالم را از بین برده و بازار را به سمت ناکارآمدی سوق دادهاند"
"رفع انحصار نه تنها بار یکسرخالی را کاهش میدهد، بلکه ظرفیت تولید صنایع را افزایش داده و اقتصاد مقاومتی را تقویت میکند"
کمیسیون اصل نود با نظارت دقیق، حذف انحصار و لغو الزامات محدودکننده را پیگیری خواهد کرد.
