هوش مصنوعی در خدمت بیمه؛ از جبران خسارت تا کاهش ریسک
در همایش اکوبیمه، مجید نیلی احمدآبادی تأکید کرد که هوش مصنوعی میتواند صنعت بیمه را از نقش واکنشی در جبران خسارت به نقشی فعال در پیشگیری و کاهش ریسک تبدیل کند.

تحول هوش مصنوعی در صنعت بیمه ایران
در نخستین همایش «اکوبیمه» با محوریت بازتعریف نقش بیمه در اقتصاد، مجید نیلی احمدآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به تحلیل تحولات فناورانه از جمله هوش مصنوعی پرداخت و چشماندازی نو از جایگاه آینده صنعت بیمه ارائه کرد. وی تأکید کرد که شرکتهای بیمه در ایران از بزرگترین مخازن دادههای واقعی ریسک محسوب میشوند و اطلاعاتی از بیماریها، تصادفات و سایر حوادث با دقتی بیسابقه در آنها انباشته شده است. بهرهگیری درست از هوش مصنوعی میتواند بیمه را از نقشی واکنشی در جبران خسارت، به نقشی فعال در پیشگیری و کاهش ریسک تبدیل کند.
- هوش مصنوعی به عنوان «ماشین تحلیل ریسک و اعتماد» قادر به پیشبینی و تعدیل رفتارهای پرریسک است
- با استفاده از دادههای ترافیکی و ابزارهای گیمیفیکیشن میتوان رفتار رانندگان را تغییر داد
- کاهش قابلملاحظه خسارات از طریق تحلیل پیشگیرانه ممکن میشود
- این تغییر نقش باعث منفعت کل جامعه و ساختار حکمرانی خواهد شد
- نیاز به طراحی سازوکار برای مشارکت شرکتهای نوآور در منافع کاهش ریسک
نیلی تصریح کرد: «در این الگو، بیمه از پوششدهنده ریسک به کاهشدهنده ریسک بدل میشود.»
وی افزود: «ثمرات این تغییر صرفاً در اختیار شرکتهای بیمه نخواهد بود؛ بلکه کل جامعه و ساختار حکمرانی از منافع آن بهرهمند میشوند.»
زمان حرکت فعال صنعت بیمه فرا رسیده و لازم است نهادهای تنظیمگر کشور سازوکاری طراحی کنند تا شرکتهای نوآور در کاهش ریسک، در منافع حاصل از این کاهش نیز شریک باشند.
