پیامدهای اجباری شدن دوره پیشدبستانی در نظام آموزشی ایران
تحلیل کارشناسی پیامدهای طرح اجباری شدن دوره پیشدبستانی با بررسی چالشهای زیرساختی، مالی و آموزشی. این طرح در کمیسیونهای تخصصی مجلس در حال بررسی است.

تحلیل پیامدهای اجباری شدن پیشدبستانی
طرح اجباری شدن دوره پیشدبستانی که توسط وزارت آموزش و پرورش در دست بررسی است، با چالشهای متعددی روبرو میباشد. این طرح که هدف آن همسو کردن نظام آموزشی با استانداردهای بینالمللی است، نیازمند تأمین زیرساختهای لازم، نیروی انسانی متخصص و توجه به عدالت آموزشی به ویژه در مناطق محروم است.
- کمبود زیرساختها و معلمان آموزشدیده از موانع اصلی اجرای طرح
- تحمیل هزینههای مالی بر دوش خانوادهها به ویژه در مناطق محروم
- نیاز به مشارکت ذینفعان شامل والدین، معلمان و کارشناسان
- لزوم اجرای آزمایشی قبل از تعمیم ملی
- تفکیک مسائل پیشدبستانی از تغییر ساختار آموزشی
«هرگونه تغییر ساختار در نظام آموزش و پرورش، مستلزم خطمشیگذاری با مدل تدریجی، سنجش پیامدها و مشارکت ذینفعان است»
«دوره پیشدبستانی باید در قالب دو سطح اختیاری (۴-۵ سال) و اجباری (۶ سال) با محوریت دولت توسعه یابد»
پیشنهاد میشود اجرای این طرح با رویکرد تدریجی، توجه به بسترهای اجتماعی و اقتصادی و تضمین کیفیت آموزشی همراه باشد.
