باغ ایرانی؛ بازآفرینی خیال، فلسفه و حافظه در نمایشگاه محمدعلی سعیدی
بررسی آثار محمدعلی سعیدی در نمایشگاه «باغ ایرانی» که از ۲ تا ۱۲ آبان ۱۴۰۴ در گالری خط سفید برگزار شد. این مجموعه تجربهای استثنایی از هنر معاصر ایران با تلفیق معماری سنتی، طبیعت و نورپردازی شاعرانه ارائه میدهد.

باغ ایرانی در هنر معاصر محمدعلی سعیدی
نمایشگاه «باغ ایرانی» محمدعلی سعیدی تجربهای چندلایه از هنر معاصر ایران ارائه میدهد که در آن معماری سنتی، طبیعت، نور و رنگ در تعادلی شاعرانه و فلسفی قرار میگیرند. این آثار فراتر از بازنمایی تصویری، عرصهای برای بازآفرینی حافظه جمعی و اندیشه فرهنگی است. سعیدی با الهام از سنت دیرینه نقاشی باغ ایرانی، تجربهای فلسفی و معنوی از فضا، زمان و فرهنگ ایرانی خلق کرده است.
- تحلیل فضایی و نورپردازی: هندسه معماری ایرانی با نورپردازی سورئالیستی فضایی بین واقعیت و خیال میآفریند
- حضور غایب انسان: غیاب مستقیم انسان به شکل «حضور غایب» عمل میکند و تجربهای متافیزیکی ایجاد مینماید
- بازخوانی ناخودآگاه جمعی: معماری ایرانی نه بازنمایی تاریخی بلکه بازخوانی ناخودآگاه جمعی است
- تنوع تکنیکی: ۱۵ اثر در ابعاد و تکنیکهای متنوع با رنگهای شفاف و سایهپردازی پیچیده
- تلفیق هنرها: تجربیات سعیدی در سینما و فیلمنامهنویسی به آثارش عمق معنایی و قدرت روایت بخشیده است
"نقاشی از باغ ایرانی، عرصهای برای بازآفرینی حافظه جمعی، اندیشه فرهنگی و فلسفه بصری است"
"حضور نامرئی انسان، بیننده را به تعمق در فلسفه حضور و حافظه جمعی دعوت میکند"
این نمایشگاه نمونهای برجسته از استمرار سنتهای بصری ایران و نوآوری در هنر معاصر محسوب میشود که مخاطب را به تجربهای چندلایه از زیبایی، معنا و حافظه فرهنگی دعوت مینماید.
