چرا خداوند «احسن الخالقین» خوانده شده است؟
تفسیر آیتالله مکارم شیرازی از عبارت «احسن الخالقین» در قرآن که بر یکتایی و برتری خدا در آفرینش حقیقی تأکید دارد، نه وجود خالقان دیگر.

تفسیر عبارت «احسن الخالقین» در قرآن
این مطلب به تحلیل آیتالله ناصر مکارم شیرازی از عبارت قرآنی «احسن الخالقین» میپردازد. براساس این تفسیر، این عبارت به معنای وجود خالقان متعدد نیست، بلکه تأکیدی بر برترین خالق بودن خداوند است. واژه «خلق» در قرآن تنها به معنای آفرینش از نیستی نیست، بلکه معانی گستردهتری مانند اندازهگیری، ساختن و شکلدهی به مواد موجود را نیز در برمیگیرد.
- انسانها با استفاده از نیروی داده شده از سوی خدا، قادر به تغییر مواد هستند
- نمونههایی مانند ساخت ابزار از آهن یا ساختمانهای باشکوه از مصالح موجود
- این اقدامات «خلق» در معنای وسیع محسوب میشوند، نه آفرینش از عدم
- آفرینش حقیقی تنها از آن خداوند است که ماده و شکل را از نیستی میآفریند
قرآن مجید در آیه ۴۹ سوره آل عمران میفرماید: “أَنِّی أَخْلُقُلَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ” این آیه نشان میدهد که حضرت عیسی(ع) به اذن خدا به ماده موجود شکل میدهد
بنابراین، توصیف خداوند به عنوان «احسن الخالقین» تأکید بر یگانگی و برتری او در آفرینش حقیقی است، در حالی که دیگران تنها در حد تغییر شکل و ساخت عمل میکنند.
