تحلیل معناشناختی مفهوم «احسان» در قرآن کریم
تحلیل معناشناختی احسان در قرآن نشان میدهد که این مفهوم ترکیبی از نیت خالصانه الهی، عمل صالح مبتنی بر تقوا، رعایت جایگاه و موقعیت هر عمل و فراتررفتن از حداقلهای الزامآور است.

تحلیل معناشناختی احسان در قرآن
تحلیل معناشناختی مفهوم «احسان» در قرآن کریم نشان میدهد که این واژه از ریشه «حُسن» به معنای زیبایی و نیکویی گرفته شده و نقطه مقابل بدی و زشتی است. این تحلیل با استفاده از روابط همنشینی و جانشینی در زبانشناسی انجام شده که به کشف دلالتهای درونمتنی قرآن کمک میکند.
- همنشینی با تقوا: احسان و تقوا دو مفهوم متعالی هستند که در آیات قرآن همنشین یکدیگر قرار گرفتهاند. تقوا شرط احسان است و عملی، احسان شمرده میشود که با تقوا همراه شود.
- همنشینی با عدل: عدل اساس رفتارهای اجتماعی و احسان تکامل این رفتارهاست. عدل به معنای رعایت انصاف و احسان به معنای فراتررفتن از حداقلهای الزامی است.
- همنشینی با معروف: معروف پایه روابط اجتماعی و احسان تعالی همان روابط محسوب میشود. هر احسانی معروف است اما هر معروفی لزوماً احسان نیست.
امام علی(ع) در نهجالبلاغه میفرمایند: «الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ» که به روشنی جایگاه این دو مفهوم را ترسیم میکند.
قرآن در آیه ۹۰ سوره نحل میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ» که نشاندهنده اهمیت این دو مفهوم در نظام اخلاقی اسلام است.
تحلیل معناشناختی نشان میدهد که احسان مفهومی جامع و چندبعدی است که ابعاد اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را دربرمیگیرد و از کلیدیترین مفاهیم اخلاقی عبادی قرآن محسوب میشود.
