کارتل ماشین چیست؟ بررسی کامل خرابی و ترکیدن کارتل خودرو + روش تعمیر
کارتل ماشین قطعهای مهم و کلیدی در موتورهای درونسوز است که در پایینترین بخش موتور قرار دارد و وظیفه ذخیرهسازی روغن موتور را بر عهده دارد. این مقاله به بررسی کامل علائم خرابی، دلایل ترکیدن و روشهای تعمیر کارتل خودرو میپردازد.

کارتل ماشین و نقش حیاتی آن در موتور
کارتل ماشین که با نامهای کارتر یا تابه روغن نیز شناخته میشود، قطعهای حیاتی در موتورهای درونسوز است که در پایینترین نقطه موتور و چسبیده به بلوک سیلندر قرار دارد. این قطعه وظیفه ذخیرهسازی روغن موتور را پس از اتمام چرخه روغنکاری بر عهده دارد و به عنوان مخزن اصلی روغن عمل میکند. کارتل علاوه بر ذخیرهسازی، نقش خنککنندگی نیز ایفا میکند و با تماس با هوای آزاد، روغن را تا حدی خنک نگه میدارد.
- ذخیرهسازی روغن موتور پس از چرخه روغنکاری
- خنکسازی روغن از طریق تماس با هوای آزاد
- تأمین روغن مورد نیاز برای پمپ روغن
- تثبیت سطح روغن در شرایط مختلف رانندگی
- حفاظت از قطعات داخلی موتور مانند میللنگ
“کارتل ماشین قطعهای کماهمیت به نظر میرسد اما در واقع حامی و تضمینکننده عملکرد روان سیستم روغنکاری موتور است.”
“نشتی کارتل یکی از مشکلات جدی است که میتواند منجر به آسیبهای فاجعهباری برای موتور شود.”
کارتل از اجزای مختلفی شامل بدنه اصلی، واشر کارتل، پیچ تخلیه و صفحات آهنی داخلی تشکیل شده است. جنس کارتل معمولاً از فولاد یا آلومینیوم است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. این مقاله به طور کامل به بررسی انواع کارتل (تر و خشک)، علائم خرابی، روشهای پیشگیری و تعمیر میپردازد.
