نمایشگاه ژاپنی حکاکی چوب معاصر را در تداوم تاریخ هنر قرار میدهد
نمایشگاه «کیگاکو – ری(آ)لایز» در توکیو، آثار شش هنرمند ژاپنی را در کنار مجسمههای مقدس دورههای ادو و هیان به نمایش میگذارد و پیوند سنت دیرینه حکاکی چوب با بیان معاصر را بررسی میکند.

نمایشگاه کیگاکو – ری(آ)لایز: تداوم حکاکی چوب در هنر معاصر ژاپن
ژاپن با سابقهای غنی در حکاکی چوب، میزبان نمایشگاهی است که آثار هنرمندان معاصر را در کنار قطعات تاریخی قرار میدهد. این نمایشگاه با عنوان «کیگاکو – ری(آ)لایز» در گالری FUMA Contemporary Tokyo برگزار میشود و آثار هنرمندانی مانند ایکوئو اینادا، یوشیتوشی کانماکی و آیاکو کیتا را شامل میشود. اینادا با مجسمههای فیگوراتیو خود چهرههای خوابآلود را به تصویر میکشد، در حالی که کانماکی پرترههای «گلیچی» چندوجهی خلق میکند. کیتا نیز با ترکیب چوب حکاکیشده و رزین اکریلیک، اثرات نوری جذابی ایجاد میکند.
- نمایشگاه ادامه پروژه «کیگاکو – زایلولوژی» است که از سال ۲۰۱۸ آغاز شد.
- علاوه بر آثار معاصر، مجسمههای مقدس دورههای ادو (۱۶۰۳-۱۶۹۰) و هیان (۷۹۴-۱۱۸۵) نیز به نمایش گذاشته شدهاند.
- این نمایشگاه تا اول نوامبر ۲۰۲۵ ادامه دارد و بر استفاده از چوبهای بومی مانند سرو، سدر و کافور تأکید دارد.
«برخی چیزها “هرچه باشد” نیستند» – عنوان اثر ایگو اینادا که نماد نگاه دقیق هنرمندان به جزئیات است. «خود عمومی» – اثر آیاکو کیتا که با ترکیب شفافیت و بافت، مفاهیم هویت را بررسی میکند. این نمایشگاه نه تنها زیباییشناسی سنتی ژاپن را زنده نگه میدارد، بلکه نشان میدهد که حکاکی چوب همچنان زبانی پویا برای بیان مفاهیم معاصر است.
