آمازون ۲.۵ میلیارد دلار برای گمراه کردن مشتریان جهت اشتراک پریم میپردازد
آمازون پرونده FTC را با پرداخت ۲.۵ میلیارد دلار حل کرد. این شرکت به دلیل استفاده از «الگوهای تاریک» برای فریب مشتریان در خرید اشتراک Prime محکوم شد.

تسویه حساب تاریخی آمازون با FTC
آمازون با پرداخت ۲.۵ میلیارد دلار پرونده کمیسیون تجارت فدرال (FTC) را حل کرده است. این شرکت متهم شد که با استفاده از “الگوهای تاریک” (dark patterns) مشتریان را به خرید اشتراک Amazon Prime فریب داده و لغو آن را عمداً دشوار کرده است. این یکی از بزرگترین قراردادهای حمایت از مصرفکننده در تاریخ آمریکا محسوب میشود.
- ۱.۵ میلیارد دلار برای جبران خسارت مشترکین واجد شرایط اختصاص یافته است
- ۱ میلیارد دلار به عنوان جریمه مدنی دریافت خواهد شد
- آمازون موظف شد فرآیند لغو اشتراک را سادهتر کند
- گزینه “رد کردن” اشتراک Prime در مرحله پرداخت اضافه خواهد شد
- مارک بلافکین، مدیر ارشد آمازون، گفت: «ما همیشه از قانون پیروی کردهایم»
FTC در شکایت خود اعلام کرد: «آمازون از طراحیهای رابط کاربری فریبنده برای گمراه کردن مصرفکنندگان استفاده کرد»
بلافکین تأکید کرد: «ما برای ارائه ارزش به میلیونها عضو وفادار Prime در سراسر جهان سخت تلاش میکنیم»
مشتریانی که بین ژوئن ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۵ از روشهای ثبتنام مشکوک استفاده کرده یا در لغو اشتراک ناموفق بودهاند، حداکثر ۵۱ دلار غرامت دریافت میکنند.
