بررسی بازی موبایلی I Have No Mouth and I Must Scream - باید فریاد بزنم!
بررسی بازی ماجراجویی موبایلی I Have No Mouth and I Must Scream برای iOS و اندروید بر اساس داستان کوتاه هارلن الیسون که تجربهای تاریک و فلسفی از مواجهه با رنج انسانی ارائه میدهد.

بررسی بازی I Have No Mouth and I Must Scream
بازی I Have No Mouth and I Must Scream که در سال ۱۹۹۵ برای رایانههای شخصی منتشر شد، بهعنوان یکی از تاریکترین و اندیشمندانهترین آثار در ژانر ماجراجویی شناخته میشود. این عنوان بر اساس داستان کوتاه معروف هارلن الیسون ساخته شده و نویسنده در نگارش و صداپیشگی نقش هوش مصنوعی سادیستی AM مشارکت داشته است. بازی تجربهای ترکیبی از وحشت روانی، فلسفه و نقد اخلاق انسانی ارائه میدهد که فراتر از مرزهای رایج بازیهای آن دوران حرکت کرده است.
- در جهانی پساآخرالزمانی روایت میشود که ابررایانهای با آگاهی انسانی پس از نابودی بشریت، پنج انسان را برای شکنجه ابدی زنده نگه داشته است
- هر شخصیت نماینده نوعی ضعف اخلاقی است و محیطها استعارههایی از ذهن و گذشته آنها محسوب میشوند
- ساختار اشاره و کلیک کلاسیک با تصمیمگیریهای اخلاقی ترکیب شده و معماها پاسخ منطقی مشخصی ندارند
- طراحی مراحل حس اجبار و بیاختیاری را به بازیکن منتقل میکند تا در دام بازی ذهنی AM گرفتار شود
- از نظر بصری و صوتی با رنگهای سمی و صداهای مکانیکی فضای خفقانآوری ایجاد شده است
این اثر بیش از آنکه یک بازی ویدئویی باشد، بیانیهای درباره ماهیت رنج و مسئولیت انسانی است داستان، طراحی و موسیقی همگی در خدمت نشاندادن شکنندگی اخلاق و ضعف انسان قرار گرفتهاند
