پلیاستیشن و ایکسباکس به تدریج از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند
گزارشها نشان میدهد پلیاستیشن و ایکسباکس به تدریج از هوش مصنوعی مولد در فرآیند ساخت بازی استفاده میکنند. حدود یکپنجم بازیهای استیم با کمک هوش مصنوعی ساخته میشوند، هرچند نگرانیهایی درباره کیفیت محتوا وجود دارد.

استفاده از هوش مصنوعی مولد در صنعت بازیسازی
گزارشهای اخیر حاکی از آن است که دو غول بزرگ صنعت بازیهای ویدئویی، پلیاستیشن و ایکسباکس، به تدریج در حال ادغام هوش مصنوعی مولد در فرآیندهای توسعه بازی هستند. این تغییر در حالی رخ میدهد که دادهها نشان میدهند حدود ۲۰ درصد از بازیهای منتشر شده در پلتفرم استیم با کمک ابزارهای هوش مصنوعی تولید میشوند. این روند ابتدا در میان استودیوهای مستقل مشاهده شد، اما اکنون شرکتهای بزرگ نیز به این سمت حرکت کردهاند.
- استودیوی جدید پلیاستیشن با نام Dark Outlaw Games به دنبال جذب هنرمندان مفهومی مسلط به ابزارهایی مانند Midjourney و ChatGPT است
- منابع داخلی ادعا کردهاند ایکسباکس استفاده از این ابزارها را در استودیوهای سازنده Halo آغاز کرده است
- از هوش مصنوعی برای طراحی دنیاهای بازی و بهبود جنبههای هنری استفاده میشود
- بسیاری از بازیکنان نسبت به کیفیت محتوای تولید شده با هوش مصنوعی تردید دارند
- شرکتهایی مانند Take-Two و CDPR نگران واکنش منفی طرفداران هستند
شیگرو میاموتو از نینتندو تاکید کرد: "این شرکت هیچ برنامهای برای استفاده از هوش مصنوعی ندارد."
یکی از رهبران پروژه Battlefield 6 ابزارهای هوش مصنوعی را "وسوسهانگیز" خواند اما تاکید کرد تیمش از آنها برای خلق داراییهای هنری استفاده نکرده است.
تفاوت مهم بین دو شرکت این است که پلیاستیشن به طور علنی به دنبال جذب متخصصان هوش مصنوعی است، در حالی که ایکسباکس هنوز استفاده از این فناوری را رسما تایید نکرده است. با توجه به سرمایهگذاریهای کلان مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی، احتمال میرود استودیوهای وابسته به ایکسباکس نیز به زودی برای کاهش هزینهها یا افزایش سرعت توسعه به این ابزارها روی آورند.
