ادعای مرگ یک زن بر اثر دستگیرههای معیوب درب تسلا سایبرتراک
خانواده کریستا تسوکاهارا، ۱۹ ساله، علیه تسلا شکایت کردهاند و ادعا میکنند طراحی “مخرب و خطرناک” دستگیرههای درب سایبرتراک او را در خودروی آتشگرفته محبوس کرده است.

مرگ ناشی از طراحی معیوب دستگیرههای تسلا سایبرتراک
خانواده کریستا تسوکاهارا، یک نوجوان ۱۹ ساله، با تنظیم یک شکایت حقوقی در دادگاه کالیفرنیا، شرکت تسلا را به دلیل طراحی "مخرب و خطرناک" دستگیرههای الکترونیکی درب مدل سایبرتراک مقصر میدانند. بر اساس این ادعا، پس از یک تصادف در نوامبر ۲۰۲۴ که منجر به آتشسوزی خودرو شد، سیستم درب الکترونیکی به دلیل قطع برق از کار افتاد و کریستا نتوانست از خودرو فرار کند و در نهایت بر اثر استنشاق دود و سوختگی جان باخت.
- سیستم درب سایبرتراک فاقد دستگیره سنتی است و برای باز کردن درب باید دکمهای روی ستون درب فشار داده شود.
- یک کابل رهاسازی دستی نیز وجود دارد اما در زیر یک لایه لاستیکی در جیب نقشه درب عقب قرار گرفته که در شرایط اضطراری پیدا کردن آن دشوار است.
- اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) بررسی این دستگیرهها را آغاز کرده است.
- فرانتس فون هولتسهاوزن، مدیر طراحی تسلا، از برنامهریزی برای طراحی جدیدی خبر داده که دکمه الکترونیکی و دستی را ترکیب میکند.
"این انتخابهای طراحی یک ریسک قابل پیشبینی ایجاد کرد که سرنشینان صندلی عقب که از سانحه جان سالم به در بردهاند، در صورت آتشسوزی خودرو محبوس بمانند."
این پرونده توجه بیشتری را به ایمنی سیستمهای درب خودروهای الکتریکی معطوف کرده و ممکن است تأثیر گستردهای بر استانداردهای صنعت خودروسازی داشته باشد.
