واگذاری وضعیت ویژه به گوگل توسط ناظر رقابت بریتانیا که میتواند تغییر در موتور جستجو را الزامی کند
سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) با اعطای وضعیت «بازار استراتژیک» به گوگل، آن را تحت مقررات سختتر قرار داده و اکنون میتواند تغییرات عملیاتی را در سرویس جستجو و تبلیغات جستجوی گوگل در بریتانیا اعمال کند.

وضعیت نظارتی جدید گوگل در بریتانیا
سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) رسماً به گوگل وضعیت «بازار استراتژیک» (SMS) را در حوزههای سرویس جستجو و تبلیغات جستجو اعطا کرده است. این تصمیم که اولین مورد از نوع خود تحت قانون جدید بازارهای دیجیتال است، به ناظر رقابت اختیارات گستردهای برای الزام به تغییر در نحوه عملکرد گوگل میدهد. گوگل با سهمی بیش از ۹۰ درصد از جستجوهای درون بریتانیا، دارای قدرت بازار قابل توجهی شناخته شده است.
- امکان نمایش «صفحههای انتخاب» برای کاربران اینترنت به منظور انتخاب سرویس جستجوی جایگزین
- گنجاندن رقبای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Perplexity و ChatGPT در گزینههای موجود
- تضمین رتبهبندی منصفانه نتایج جستجو
- اعطای کنترل بیشتر به ناشران بر محتوای خود، به ویژه در پاسخهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی
ویل هایتر، مدیر اجرایی بازارهای دیجیتال در CMA: «ترویج رقابت در حوزههایی مانند جستجو میتواند فرصتهایی برای کسبوکارها ایجاد کند و سرمایهگذاری در اقتصاد بریتانیا را افزایش دهد.»
