هنر مدرن نیجریه و بحران هویت: داستان یک نمایشگاه در تیت مدرن
نمایشگاه «مدرنیسم نیجریه» در تیت مدرن لندن به بررسی چگونگی پرداختن هنرمندان مدرن نیجریه به بحران هویت پس از استعمار میپردازد. کیوریتور اوسی بونسو درباره نقش هنر در شکلدهی به هویت ملی صحبت میکند.

هنر مدرن نیجریه و بحران هویت
نمایشگاه «مدرنیسم نیجریه» در تیت مدرن لندن به بررسی نقش هنرمندان مدرن در شکلدهی به هویت ملی پس از استعمار میپردازد. کیوریتور اوسی بونسو توضیح میدهد که چگونه هنرمندان نیجریهای با بهرهگیری از میراث فرهنگی خود و در تقابل با فرهنگ استعماری، به بازتعریف هویت ملی پرداختند. این نمایشگاه که سه سال در حال آمادهسازی بود، آثار هنرمندان برجستهای مانند بن انونوو و آینا اونابولو را در بر میگیرد.
- بازتعریف هویت از طریق پرتره: آثار اونابولو با نمایش طبقات اجتماعی لاگوس، هویت جدید را شکل داد.
- اسطورهشناسی و زندگی روزمره: آکینولا لاسکان با ترکیب اسطورههای نیجریهای و صحنههای روزمره، روایتی دموکراتیک ارائه داد.
- نقش مجسمهسازی در نقد اجتماعی: درهای حکاکی شده اولوه ایسه، ملاقات پادشاه با افسر استعمار را به تصویر کشید.
- بن انونوو و تناقضات: این هنرمند هم مجسمه ملکه الیزابت را ساخت و هم جنگ داخلی را به تصویر کشید.
- جامعه هنری زاریا: این گروه با هدف استعمارزدایی از آموزش هنر، سیاستهای ملیگرایی را به چالش کشید.
بونسو میگوید: «این آثار نشان میدهند که فرهنگ نیجریه یک پدیده چندملیتی و چندقومی است».
«هنرمندان همواره در برابر طرد مقاومت کردهاند و ایجاد دسترسی بیشتر به این آثار ضروری است».
این نمایشگاه نه تنها به استقلال سیاسی، بلکه به آزادی هنری در انتخاب روایتها میپردازد و نیجریه را به عنوان مرکز بینالمللی رنسانس فرهنگی معرفی میکند.
