بازی قدرت جنگ سرد: چگونه اشتازی به بازیهای رایانهای وارد شد
نمایشگاه جدیدی در برلین نشان میدهد که چگونه دولت پارانویید آلمان شرقی با شور و اشتیاق غافلگیرکنندهای به طلوع بازیهای ویدیویی خوشامد گفت.

بازیهای رایانهای در آلمان شرقی
نمایشگاه «بازیهای جنگ سرد» در برلین پرده از رابطه پیچیده اشتازی (سرویس امنیتی آلمان شرقی) با بازیهای رایانهای برمیدارد. برخلاف تصور رایج، رژیم سوسیالیست نه تنها بازیها را سرکوب نکرد، بلکه از آنها با کمک اشتازی حمایت میکرد. دستگاه آرکید پلی-پلی تنها نمونه تولید انبوه بود که با حذف خشونت و کپیبرداری از بازیهای غربی ساخته شد.
- دستگاه پلی-پلی با کمک برنامهنویسان اشتازی توسعه یافت
- بازیهایی مانند «خرگوش و گرگ» جایگزین پک-من شدند
- مجلات دولتی مانند «فونک آماتور» کدهای برنامهنویسی منتشر میکردند
- کلوبهای رایانهای تحت نظارت شدید اشتازی فعالیت میکردند
- بازیهای خشونتآمیز مانند «رامبو» در گزارشهای اشتازی标记 میشدند
رژیم آلمان شرقی میپنداشت که علاقه جوانان به بازیها میتواند مسیری برای خروج از بنبست فناوری ایجاد کند. اشتازی همزمان با حمایت از کلوبها، آنها را با خبرچینها تحت نظر داشت. این نمایشگاه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۶ ادامه دارد و داستان جذاب تقاطع سیاست، فناوری و بازی در دوران جنگ سرد را روایت میکند.
