انگلستان وضعیت ویژه بازار برای گوگل سرچ تعیین کرد و راه را برای مقررات سختگیرانهتر هموار ساخت
مرکز رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) گوگل را دارای “وضعیت استراتژیک بازار” در بازارهای جستجو و تبلیغات جستجو تعیین کرده است. این بدان معناست که شرکت موقعیت “قابل توجه و ریشهدار” دارد که نیازمند مقررات ویژه برای تضمین رقابت عادلانه است.

وضعیت استراتژیک بازار گوگل در بریتانیا
مرکز رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) رسماً گوگل را دارای “وضعیت استراتژیک بازار” در حوزه جستجوی آنلاین و تبلیغات جستجو اعلام کرده است. این تصمیم پس از یک تحقیق نهماهه گرفته شده و نشان میدهد که گوگل موقعیت “قابل توجه و ریشهدار” در بازار دارد که میتواند به رقابت عادلانه لطمه بزند. این تعیین وضعیت به CMA اجازه میدهد ارزیابیهای بیشتر انجام دهد و مداخلاتی برای تغییر نحوه عملکرد خدمات جستجوی گوگل در این کشور اعمال کند.
- دامنه شمول: این تصمیم خدمات جستجو و تبلیغات جستجوی گوگل، قابلیتهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند AI Overviews و AI Mode، فید Discover و نتایج “Top Stories” و تب خبر را پوشش میدهد.
- موارد خارج از شمول: برنامه و وبسایت Google News و خدمات سندیکای جستجو در این تصمیم گنجانده نشدهاند.
- هوش مصنوعی و آینده: CMA اشاره کرده که اگرچه دستیار هوش مصنوعی Gemini در حال حاضر تحت این تصمیم نیست، اما با توجه به عدم قطعیت در تکامل بازار جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، دامنه این تعیین وضعیت را بررسی خواهد کرد.
“گوگل برای یک دوره طولانی موقعیت بینظیری در این فعالیت دیجیتال داشته است. سایر ارائهدهندگان سنتی جستجوی عمومی به طور قابل توجهی کوچکتر از گوگل هستند و سالهاست که چنین بودهاند. بینگ بزرگترین این ارائهدهندگان است، اما سهم فعلی آن از queries و تبلیغات جستجو هر دو کمتر از ۵٪ است.”
“بریتانیا به دلیل اجتناب از محدودیتهای پرهزینه برای خدمات محبوب، مانند جستجو، به محصولات و خدمات最新 دسترسی دارد. حفظ این موقعیت به معنای اجتناب از مقررات بیش از حد سخت و یادگیری از نتایج منفی مشاهده شده در سایر حوزههای قضایی است.”
CMA roadmap اقدامات اجرایی ممکن شامل فعالسازی صفحههای انتخاب برای ساکنان بریتانیا برای انتخاب و تغییر موتورهای جستجو، اجرای سیستمهای قابلیت انتقال داده، اجرای رتبهبندی عادلانه نتایج جستجو، تضمین انتساب مناسب کار ناشران در جستجو و فعالسازی مکانیسمهای رضایت برای خدمات هوش مصنوعی گوگل است. گوگل در پاسخ اعلام کرده که هرگونه مداخله following این تعیین وضعیت، نوآوری در بریتانیا را آسیب میزند و ممکن است منجر به افزایش قیمتها برای مشتریان شود.
