ترافیک کانتینری چین از مسیر دریایی شمالی در سال ۲۰۲۵ دو برابر شد
ترافیک کانتینری چین به بنادر غربی از طریق مسیر دریایی شمالی تا پایان سال جاری به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید که دو برابر سال گذشته است. فعالیتها در این مسیر در حال گسترش است.

رشد ترافیک کانتینری چین در مسیر دریایی شمالی
بر اساس اعلام الکسی لیخاچف، مدیرعامل شرکت دولتی روساتم، ترافیک کانتینری چین به بنادر غربی از طریق مسیر دریایی شمالی (NSR) تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. وی خاطرنشان کرد: "ما همکاری مشترک با همتایان چینی خود را گسترش دادهایم". فعالیتها در این مسیر به طور قابل توجهی در حال رشد است به طوری که شرکت روساتم امسال ۱۱۹۶ مجوز کشتی صادر کرده و ۱۳۴۰ سفر کشتی انجام شده که رشد ۲۰ درصدی را نشان میدهد.
- ترانزیت در مسیر دریایی شمالی به ۳ میلیون تن کالا رسیده (رشد ۸ درصدی)
- اولین محمولهها از پروژه جدید قطب شمالی آرکتیک الاانجی-۲ آغاز شده است
- توسعه بیشتر این مسیر بر اساس دستور رئیسجمهور برای ایجاد کریدور حملونقل فراقطب شمالی (TTC) است
- این کریدور قابلیتهای حملونقل دریایی، رودخانهای، ریلی و جادهای را ترکیب میکند
- توسعه زیرساختهای قابل اعتماد و ایمن در قطب شمال یک "ماموریت ملی بزرگ" محسوب میشود
لیخاچف تأکید کرد: "این یک وظیفه بزرگ ملی است. ما باید ناوبری قابل اعتماد و ایمن در قطب شمال را تضمین کنیم"
وی افزود: "ما کار زیادی برای توسعه ارتباطات و ناوبری، سیستمهای نگهداری کشتی، زیرساختهای نجات و ارتقای بنادر دریایی انجام خواهیم داد"
روساتم از سال ۲۰۱۸ به عنوان اپراتور زیرساخت مسیر دریایی شمالی تعیین شده و برنامه توسعه تا سال ۲۰۳۵ را در دست اجرا دارد. این پروژه منجر به ایجاد یک فضای اقتصادی، حملونقل و لجستیکی واحد از بنادر دریای بالتیک تا منطقه پریمورسکی خواهد شد.
