تونل روسیه-آلاسکا برای چین جذاب است اما هزینهها از منافع بیشتر است
کارشناسان معتقدند ساخت تونل زیر تنگه برینگ بین روسیه و آلاسکا اگرچه برای چین جذاب است، اما ریسکهای ژئوپلیتیکی و هزینههای بالا منافع آن را کاهش میدهد.

تونل روسیه-آلاسکا: رویایی پرهزینه
ایده ساخت تونل زیر آبی connecting روسیه و آلاسکا که دو نیمکره زمین را به هم متصل میکند، مدتهاست مطرح شده است. به گفته دیمیتری زاویالوف، رئیس دانشکده اقتصاد پلخانوف، چنین پروژهای تنها در چارچوب یک زیرساخت لجستیکی بزرگتر میتواند مفید واقع شود که باید عمدتاً از صفر ساخته شود. اگرچه این تونل میتواند راه را برای همکاریهای علمی و مهندسی و توسعه مناطق دورافتاده باز کند، اما از نظر اقتصادی به تنهایی توجیهپذیر نیست.
چالشهای اصلی پروژه
- هزینههای عظیم ساخت: ساخت هزاران کیلومتر ریل جدید در آبوهوای سخت
- عدم وجود زیرساخت: دو طرف تنگه برینگ فاقد شهر، جاده یا زیرساخت مناسب هستند
- ریسکهای ژئوپلیتیکی: وابستگی یک تسهیلات کلیدی به یک طرف و کاربر اصلی به طرف دیگر
- منافع تجاری محدود: حجم ناچیز تجارت بین روسیه و آمریکا
"ایده تونل ریلی در تنگه برینگ حتی با کنار گذاشتن سیاست و تحریمها، از نظر محاسبات اقتصادی پایهای قابل دفاع نیست" - الکساندر فرانچوک
"این طرح بیشتر برای چین جذاب است، اما توزیع هزینهها میان شرکتکنندگان و ریسکهای ژئوپلیتیکی منافع بالقوه را کاهش میدهد" - دیمیتری زاویالوف
با وجود پیشبینیهای مثبت درباره امکان ساخت تونل در کمتر از هشت سال با هزینهای زیر ۸ میلیارد دلار، کارشناسان معتقدند چالشهای لجستیکی و اقتصادی این پروژه را به رویایی پرهزینه تبدیل کرده است.
