مسیر دریایی شمالی با سرعت بالا در حال توسعه است — روساتم
مسیر دریایی شمالی به یک مسیر لجستیکی جهانی قابل اجرا و کارآمد تبدیل میشود. ولادیمیر پانوف، نماینده ویژه روساتم در قطب شمال، گفت این توسعه با فناوریهای پیشرفته و ساخت یخشکنهای هستهای جدید امکانپذیر شده است.

توسعه سریع مسیر دریایی شمالی
مسیر دریایی شمالی (NSR) که از طریق قطب شمال روسیه میگذرد، به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مسیر لجستیکی جهانی کارآمد است. ولادیمیر پانوف، نماینده ویژه روساتم برای قطب شمال، اعلام کرد که این توسعه با عوامل مختلفی از جمله ساخت یخشکنهای هستهای نسل جدید و علاقه فزاینده شرکتهای حملونقل خارجی امکانپذیر شده است. علاوه بر اولویت اصلی تضمین ایمنی NSR، مدیریت سرعت و زمان مسیر نیز به یک وظیفه مهم تبدیل شده است. پانوف تأکید کرد: "کار در شرایط قطب شمال چالشبرانگیز است، اما ما مشکلات را به نتایج تبدیل میکنیم."
- طول مسیر: ۵۶۰۰ کیلومتر از تنگه کارا تا خلیج پروویدنس
- حجم حملونقل در ۲۰۲۴: رکورد ۳۷.۹ میلیون تن (۱.۶ میلیون تن بیشتر از سال قبل)
- همکاری روسیه و چین: توافق بر سر برنامه اقدام برای توسعه بیشتر حملونقل
- اهداف کلیدی: ایجاد کریدور حملونقل پایدار و اجرای راهحلهای لجستیکی مدرن
- منطقه تحت پوشش: در امتداد خط ساحلی شمالی روسیه در اقیانوس منجمد شمالی
پانوف گفت: "مسیر دریایی شمالی به سرعت در حال توسعه است و به یک مسیر لجستیکی جهانی قابل اجرا و کارآمد تبدیل میشود."
وی افزود: "کار در شرایط قطب شمال چالشبرانگیز است، اما ما مشکلات را به نتایج تبدیل میکنیم."
این مسیر، بنادر اروپایی و خاور دور روسیه و رودخانههای قابل کشتیرانی سیبری را به یک سیستم حملونقل واحد متصل میکند. توسعه NSR نقش مهمی در تقویت موقعیت روسیه در قطب شمال و ارائه یک جایگزین کارآمد برای مسیرهای سنتی دریایی ایفا میکند.
