افزایش ۲۰ درصدی سفرهای کشتی در مسیر دریایی شمال در سال ۲۰۲۵
مدیرعامل روس اتم اعلام کرد فعالیت کشتیهای باری در مسیر دریایی شمالی به طور پیوسته در حال افزایش است و تعداد سفرها امسال ۲۰ درصد رشد داشته است. این مسیر علاوه بر پروژههای قطبی روسیه، برای تحویلات شمالی، لجستیک بینالمللی و ترانزیت استفاده میشود.

افزایش فعالیت در مسیر دریایی شمالی
فعالیت کشتیهای باری در مسیر دریایی شمالی (NSR) به طور پیوسته در حال افزایش است، به طوری که تعداد سفرها در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است. این موضوع را آلکسی لیخاچف، مدیرعامل شرکت دولتی روس اتم در نشست فرعی کمیسیون روسیه و چین در مورد همکاری در مسیر دریایی شمالی اعلام کرد. وی تأکید کرد که این مسیر نه تنها توسط شرکتکنندگان در پروژههای قطبی روسیه، بلکه توسط فعالان در زمینه تحویلات شمالی، لجستیک بینالمللی و ترانزیت نیز به طور فعال استفاده میشود.
جزئیات همکاری روسیه و چین
- برگزاری دومین نشست فرعی کمیسیون همکاری در مسیر دریایی شمالی در هاربین
- توافق بر سر برنامه اقدام برای توسعه بیشتر کشتیرانی در این مسیر
- هدف از این برنامه ایجاد کریدور حمل و نقل پایدار است
- همکاری شامل اجرای راهحلهای مدرن لجستیکی و فناوری برای بهبود کارایی حمل و نقل
لیخاچف تأکید کرد: "مسیر دریایی شمالی نه تنها توسط شرکتکنندگان در پروژههای قطبی ما، بلکه توسط فعالان در تحویلات شمالی، لجستیک بینالمللی و ترانزیت نیز به طور فعال استفاده میشود."
برنامه اقدام برای توسعه کشتیرانی در مسیر دریایی شمالی با هدف ایجاد کریدور حمل و نقل پایدار توافق شد.
مسیر دریایی شمالی به عنوان مسیر اصلی کشتیرانی در بخش روسیه از اقیانوس منجمد شمالی، بنادر اروپایی و خاور دور روسیه و رودهای قابل کشتیرانی سیبری را به یک سیستم حمل و نقل واحد متصل میکند. در سال ۲۰۲۴، حجم بار transported شده در این مسیر به رکورد ۳۷.۹ میلیون تن رسید که ۱.۶ میلیون تن بیشتر از سال قبل بود.
