پنج درس راهبردی از جنگ تحمیلی برای آینده کشور توسط ستاد علم و فناوری
در دویست و سی و هشتمین جلسه ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر این ستاد پنج درس راهبردی از جنگ تحمیلی اخیر برای آینده کشور را مطرح کرد.

درسهای راهبردی جنگ تحمیلی برای آینده کشور
در دویست و سی و هشتمین جلسه ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور اعضای شورا، نمایندگان دستگاههای اجرایی و متخصصان حوزههای علمی برگزار شد، دبیر این ستاد به تحلیل پنج درس راهبردی از جنگ تحمیلی اخیر پرداخت. این جلسه که در روز سهشنبه ششم آبانماه ۱۴۰۴ برگزار شد، بر اهمیت افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی به عنوان دغدغه اصلی جامعه علمی تأکید داشت.
- درس اول: تقویت خوداتکایی علمی و فناوری در شرایط بحران
- درس دوم: اهمیت سرعت در تبدیل دانش به محصول برای پاسخگویی به نیازهای ملی
- درس سوم: لزوم هماهنگی بینبخشی میان نهادهای علمی، اجرایی و نظامی
- درس چهارم: سرمایهگذاری بر روی رشتههای راهبردی که امنیت ملی را تضمین میکنند
- درس پنجم: ایجاد زیرساختهای پژوهشی مقاوم در برابر تهدیدات خارجی
“جنگ اخیر نشان داد که تحقیق و توسعه تنها یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه یک ضرورت امنیتی و حیاتی برای کشور محسوب میشود.”
“برای ساختن آیندهای مطمئن، باید سهم علم و فناوری از تولید ناخالص داخلی را به طور جدی افزایش دهیم.”
این جلسه بر لزوم برنامهریزی بلندمدت برای تبدیل تجربیات جنگ به فرصتهای توسعهای تأکید کرد.
