
شرکتهای شکلاتسازی به طور پنهانی میزان کاکائو را کاهش میدهند تا هزینهها را کم کنند
با افزایش قیمت کاکائو در اثر تغییرات آبوهوایی، شرکتهای تولید شیرینی فرمولهای خود را به طور نامحسوس تغییر میدهند. بستهبندی محصولاتی مانند رولو و آلموند جوی دیگر عبارت «شکلات شیری» را ندارد و به «شیرینی شکلاتی» تغییر یافته است.

تغییرات پنهانی در فرمولسازی شکلاتها
با توجه به افزایش شدید قیمت کاکائو در بازار جهانی که تا چهار برابر قیمت سال ۲۰۲۲ رسیده است، شرکتهای بزرگ تولید شکلات مانند هرشی و نستله به طور محرمانه در حال تغییر فرمولهای محصولات خود هستند. این تغییرات عمدتاً شامل جایگزینی کره کاکائو با چربیهای گیاهی ارزانتر است که باعث میشود محصولات دیگر واجد شرایط تعریف قانونی "شکلات شیری" نباشند. تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالیهای طولانی و گرمای شدید در غرب آفریقا - منطقه اصلی کشت کاکائو - عامل اصلی این افزایش قیمتها شناخته میشود.
- تغییرات در بستهبندی: محصولاتی مانند آلموند جوی، آقای گودبار و رولو دیگر برچسب "شکلات شیری" ندارند
- جایگزینی مواد: استفاده از پوششهای مرکب به جای شکلات واقعی و کاهش اندازه چیپسهای شکلاتی
- افزایش محتوای شکر: پس از سالها کاهش شکر، حالا شرکتها برای جبران کمبود کاکائو دوباره شکر اضافه میکنند
"وقتی تغییرات آبوهوایی با مشکلات ساختاری و بیماری برخورد میکند، قیمتها بالا میروند و تولیدکنندگان از افزایش قیمت خودداری میکنند. یا مصرفکنندگان محصول دیگری پیدا میکنند یا سعی میکنند فرمول را تغییر دهند." - جودی گینس، مشاور صنایع غذایی
"این یک موفقیت برای دانشمندان مواد غذایی است زیرا تقلید از بافت دقیق و احساس دهانی کره کاکائو بسیار پیچیده است." - دکتر ریچارد هارتل، استاد علوم غذایی
کارخانههایی مانند کارگیل میلیونها دلار در ظرفیتهای تولید جایگزینهای کره کاکائو سرمایهگذاری کردهاند. تحلیلگران پیشبینی میکنند این بحران عرضه با گرمتر شدن کره زمین ادامه خواهد یافت و بازار شکلات به دو بخش لوکس و مقرونبهصرفه تقسیم خواهد شد.

