نقد فیلمتئاتر «عادت هنرورزی»؛ بررسی مرز بین تئاتر و سینما
چهل و ششمین برنامه نمایش فیلمتئاترهای شاخص به نمایش اثر «عادت هنرورزی» به کارگردانی نیکلاس هیتر و رابین لاف اختصاص داشت. نشست نقد و بررسی با حضور منتقدان تئاتر برگزار شد و مباحث فلسفی، اجتماعی و تفاوتهای «تئاتر فیلمشده» و «فیلم تئاتری» بررسی گردید.

نقد و بررسی فیلمتئاتر «عادت هنرورزی»
چهل و ششمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص به نمایش اثر «عادت هنرورزی» به کارگردانی مشترک نیکلاس هیتر و رابین لاف اختصاص یافت. پس از نمایش این اثر محصول ۲۰۱۰، نشست نقد و بررسی با حضور مهناز رونقی و مسلم آئینی برگزار شد. رونقی در تحلیل خود به لایههای فلسفی، اجتماعی و زیباییشناسانه اثر پرداخت و اشاره کرد که این نمایش مرز بین واقعیت و تخیل را درهم میشکند و مسائل مختلفی از جمله نقد طبقاتی و اخلاقی هنر را به بحث میگذارد.
- اثر شامل ارجاعات متعدد بینمتنی، فرامتنی و پسامتن است
- ترکیبی از خلاقیت، فلسفه و طنز برای ارائه تجربهای منحصر به فرد
- بررسی فردیت انسان در جهان معاصر و دیالکتیک فردیت و جامعه
- مباحث مربوط به اصالت هنر و جدایی آن از زندگی شخصی هنرمندان
- امکان تحلیل از دیدگاه هستیشناسی، جامعهشناسی هنر و فلسفه هگل
مهناز رونقی: "دریافت اول ممکن است طنز سبک به نظر برسد، اما در نوبت دوم، مفاهیم تراژیک و هستیشناسانه خود را نشان میدهند."
مسلم آئینی: "در ایران، درک نادرستی از تفاوت میان «تئاتر فیلمشده» و «فیلم تئاتری» وجود دارد."
آئینی نیز به تفاوتهای اساسی بین تئاتر فیلمشده و فیلم تئاتری پرداخت و تأکید کرد که قرار دادن دوربین در برابر صحنه به معنای خلق اثر سینمایی نیست. وی به پیشینه این شیوه در ایران اشاره کرد و توضیح داد که در گذشته آثار نمایشی بدون استفاده از تکنیکهای سینمایی به فیلم تبدیل میشدند. این نشست به بررسی عمیق مفاهیم دراماتورژی مدرن و رابطه فردیت با جامعه نیز پرداخت.
