پایان انقلاب فرم در فیلم تجربی و کوچکشدن انجمن سینمای جوان
فیلمسازان تجربی درباره مرزهای سینمای داستانی و تجربی، ضرورت بازگشت روحیه صمیمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران و ایدههای خلاقانه برای اکران گفتگو کردند. آنها معتقدند سینمای تجربی میتواند به پویایی سینمای ایران کمک کند.

جایگاه سینمای تجربهگرا در ایران
فیلمهای اکسپریمنتال یا تجربهگرا در سینمای کوتاه ایران با چالشهای متعددی روبرو هستند. در گفتوگو با فیلمسازانی مانند پردیس عزیزی، سامان علینژادیان و محمدامین طرقی موضوعات مهمی مطرح شد. این فیلمسازان بر تفاوتهای بنیادین سینمای تجربی با سینمای داستانی تأکید کردند و معتقدند مرز بین این دو گونه بسیار باریک است. استفاده از هوش مصنوعی در فیلمسازی تجربی به عنوان ابزاری برای خلق جهانهای جدید مورد بحث قرار گرفت.
- چندوظیفهای بودن فیلمسازان تجربی ضروری است زیرا هر بخش از فرآیند ساخت بخشی از زبان بیان شخصی آنهاست.
- هزینه تولید پایین نباید دلیلی برای عنوان «تجربی» باشد بلکه نگاه فرمی و محتوایی اصل است.
- سینمای تجربی میتواند به سینمای داستانی کمک کند تا متفاوتتر شود.
- غلبه سینمای اجتماعی در ایران باعث شده تولیدات به سمت معیارهای خارجی حرکت کنند.
سامان علینژادیان: “انجمن سینمای جوانان ایران انگار ارگانیک، بکر بودن و ساخت فیلمهای کم بودجه را از دست داده است.”
ناصر تقوایی: “فیلمهای غلطی که حرف جدید دارند خیلی بهتر از فیلمهای بینقص هستند اما حرف جدیدی ندارند.”
در پایان باید توجه داشت که سینمای تجربی به صبر، شناخت و ارتباط واقعی با مفهوم اثر نیاز دارد و فراهم کردن فضاهای نمایشی مناسب برای این آثار ضروری است.
