اجتهادپروری و عمقورزی تنها مسیر تربیت صاحبان نگاه دینی است
عضو مجلس خبرگان رهبری بر جایگاه تفقه و اجتهاد در حیات حوزه تأکید کرد و گفت: وظیفه اصلی حوزه دستیافتن به فهم عمیق دین است که از ترکیب منابع عقل، کتاب و سنت پدید میآید.

تأکید بر اجتهادپروری در تربیت دینی
آیتالله غلامرضا فیاضی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در نشستی با اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بر اهمیت اجتهادپروری و عمقورزی در علوم اسلامی بهعنوان تنها مسیر تربیت صاحبان نگاه دینی تأکید کرد. وی وظیفه اصلی حوزههای علمیه را دستیافتن به فهم عمیق دین دانست که از ترکیب منابع عقل، کتاب و سنت پدید میآید و نه صرف مطالعه نظری. فیاضی با یادآوری تجربه تاریخی حوزهها تصریح کرد که تمرکز گسترده بر تفسیر و فلسفه بدون طراحی نظام تربیتی جامع مانع از پرورش مجتهدان همهجانبه میشد.
- رشتههای علمی مانند فلسفه باید در خدمت فهم اسلام و تبیین عقاید دینی قرار گیرند
- عقل یکی از ادله فهم دینی است اما وحدت روششناختی مستلزم اتکاء همزمان به کتاب و سنت است
- اظهارنظر بدون رسیدن به جایگاه لازم علمی سبب لغزش معرفتی و اخلاقی میشود
- فلسفه اگر جدا از منابع دینی خوانده شود فهم معارف بلند دینی را دچار نقصان میکند
- سربازان فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) باید از دل حوزههای علمیه برآیند
"وظیفه اصلی حوزه، دستیافتن به فهم عمیق دین است؛ فهمی که از ترکیب منابع عقل، کتاب و سنت پدید میآید."
"سربازان فرهنگی حضرت ولیعصر(عج) باید از ترکیب عمق علمی، اخلاق و مجاهدت برخوردار باشند."
فیاضی همچنین به روحیه نظریهپردازی علامه مصباح اشاره کرد و بر ضرورت بازیابی این خصیصه در بدنه آموزشی حوزه تأکید نمود.
