تاکید بر فضای هندسی؛ چگونه بخش جذاب نقاشیها از دید مخاطب پنهان میشود؟
نمایشگاه نقاشیهای رایکا میلانیان با عنوان «دوباره» بازگشتی به مدرنیسم در هنر ایران است. این آثار با تأکید بر فضاهای هندسی و رویکرد فرمالیستی، برداشتهای احساساتگرا را به چالش میکشند.

تأکید بر فضای هندسی در نقاشیهای رایکا میلانیان
نمایشگاه «دوباره» اثر رایکا میلانیان که در گالری برپا شده است، نوعی بازگشت به مدرنیسم در هنر ایران محسوب میشود. آثار این هنرمند با وجود موضوعاتی مانند گلها و گلدانها، بیش از آنکه بر زیباییهای احساساتبرانگیز تأکید کنند، رویکردی غیرسانتیمانتال و فرمالیستی دارند. میلانیان با تکنیکهایی مانند شکستن سطوح و استفاده از خطوط عمودی، تصاویر را به بخشهای هندسی تقسیم میکند که یادآور سبک کوبیسم است.
- تأثیرپذیری از کوبیستها: استفاده از سطوح شکسته و هندسی باعث ایجاد ضربآهنگ و تحرک در آثار شده است
- تغییر تمرکز بیننده: تقطیع آثار توجه را از موضوع اصلی به شکل و فرم معطوف میکند
- حداقلگرایی رنگآمیزی: در برخی آثار، رنگها به حداقل رسیده و کیفیتی شبیه چاپ دستی ایجاد شده است
- ارجاعات تاریخی: آثار یادآور نگاه هنرمندانی مانند یعقوب امدادیان و مضامین کهن اسطورهای هستند
- تجربهگرایی فرمی: دستکاری در فرم برای تأثیرگذاری بر برداشت تماشاگر از اثر
«این گلها در ادوار مختلف و با نگاهی نمادین، قابهایی از زندگی هنرمند را بازنمایی میکنند که با پژمردن و برخاستناش همراه بوده است.»
«آنچه نقاش پیش رویمان گذشته بیش از آنکه یادآور تصاویری باشد که احساسات ما را تحتتأثیر قرار میدهند یادآور برخوردی هندسی و فرمالیستی است.»
در نهایت، نمایشگاه «دوباره» را میتوان کوششی برای آزمودن امکانات زبان بصری دانست که اهمیت فرم را بر موضوع ارجح میداند.
