مردمی که خودشان را در قفس اسیر کردند؛ ظرفیتهای استاپموشن
کارگردان انیمیشن «قفس» درباره نمادپردازیهای فردی و اجتماعی این اثر و ظرفیتهای تکنیک استاپموشن صحبت میکند.

۳۵٪داغ
انیمیشن قفس و نماد محدودیتهای ذهنی
انیمیشن «قفس» ساخته حمیده متولیزاده که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، داستان شهری را روایت میکند که مردم آن با قفسهایی روی سرشان زندگی میکنند. این قفسها نماد محدودیتهای ذهنیای هستند که انسانها خودشان ایجاد کردهاند و حالا مانع پیشرفتشان شدهاست. کارگردان با علاقه به روانشناسی، این مفهوم را در سطح فردی و اجتماعی بررسی کرده و در پایان اثر به امید شکستن قفسها و شناخت ظرفیتهای انسان میرسد.
- فرایند تولید انیمیشن بیش از یک سال زمان برده و با سرمایه شخصی انجام شده
- تکنیک استاپموشن برای فضاسازی گوتیک و القای حس واقعگرایی انتخاب شده
- ساخت دستی ماکتها و عروسکها حس واقعیتری به تماشاگر میدهد
- تولید این تکنیک با تجهیزات محدود بسیار زمانبر و پرزحمت است
- استقبال از انیمیشن در ایران نسبت به سالهای قبل بهتر شده اما هنوز جایگاه مناسبی ندارد
«قفسها نمادی از محدودیتهای ذهنی هستند که آدمها خود را به آن دچار کردهاند» «زمانی که ماکتها به شکل دستی ساخته میشود حس واقعیتری به تماشاگر دست میدهد»
