فانی: خانواده و مدرسه دو رکن اصلی شکلگیری شخصیت دانشآموزان
وزیر اسبق آموزش و پرورش در مراسم هفته پیوند اولیا و مربیان کرمانشاه تأکید کرد که خانواده، مدرسه و جامعه سه عامل بنیادین در تربیت دانشآموزان هستند و بر لزوم مشارکت فعال خانوادهها در فرآیند تربیت تأکید نمود.

نقش خانواده و مدرسه در شکلگیری شخصیت دانشآموزان
علیاصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش، در مراسم هفته پیوند اولیا و مربیان کرمانشاه بر اهمیت سه عامل وراثت، محیط و موقعیت در شکلگیری شخصیت انسانها تأکید کرد. وی محیط را شامل خانواده، مدرسه و جامعه دانست و نقش موقعیت را در رفتارهای متفاوت افراد بسیار اثرگذار عنوان نمود. فانی با اشاره به مفهوم مدرسهمحوری، بر ضرورت تمرکززدایی از تصمیمات آموزشی و افزایش اختیارات مدیران مدارس تأکید کرد.
- مدرسهمحوری دارای سه مؤلفه تمرکززدایی، انعطافپذیری و مشارکت است
- ارتباط انجمن اولیا و مربیان با خانوادهها نباید صرفاً مالی باشد
- والدین باید با زبان و منطق نسل دیجیتال آشنا شوند
- نظام آموزشی باید به سمت یادگیری مهارتی و خلاقیتمحور حرکت کند
- تربیـت نســــل آینده نیازمند همکاری خانه و مدرسه است
فانی تأکید کرد: "تربیت میلیونها دانشآموز تنها از عهده یک وزارتخانه برنمیآید. همه دستگاهها، رسانهها، دانشگاهها و مهمتر از همه خانوادهها باید در این مسیر نقش خود را ایفا کنند."
وی همچنین گفت: "اگر خانه و مدرسه همافزا باشند، میتوان امیدوار بود که نسل آینده کشور، نسلی مؤمن، اندیشمند و مسئولیتپذیر خواهد بود."
نسل امروز که با فناوری و فضای مجازی بزرگ شده، نیازمند روشهای تربیتی نوین و ارتباط عاطفی است. همکاری خانه و مدرسه نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برای تربیت نسلی دانا و خلاق محسوب میشود.
