حقشناس: تکمیل راهآهن رشت-آستارا حلقه مفقوده توسعه تجارت دریای خزر
استاندار گیلان بر ضرورت تکمیل پروژه راهآهن رشت-آستارا به عنوان عامل کلیدی توسعه تجارت دریای خزر تأکید کرد و گفت ظرفیتهای این دریا کمتر از ۲۵ درصد استفاده میشود.

اهمیت راهآهن رشت-آستارا در توسعه تجارت دریای خزر
هادی حقشناس، استاندار گیلان، در اجلاس شورای بینالمللی همکاریهای تجاری اتاق بازرگانی کشورهای حوزه دریای خزر بر ضرورت تکمیل پروژه راهآهن رشت–آستارا به عنوان حلقه مفقوده توسعه تجارت دریای خزر تأکید کرد. وی با اشاره به ایجاد زیرساختهای ریلی و دریایی مناسب در سه دهه اخیر، اظهار داشت که بهرهبرداری از این ظرفیتها کمتر از ۲۵ درصد است.
- خط ریلی به بندر امیرآباد و بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی متصل شده اما تنها حدود ۱۲ میلیون تن کالا واقعی جابهجا میشود
- حجم تبادلات تجاری بین کشورهای منطقه تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن کالا است
- عملکرد بنادر ایران و قزاقستان در حمل کانتینر بسیار پایین است
- افتتاح مسیرهای هوایی جدید مانند پرواز آستاراخان صورت گرفته اما بهرهوری پایین است
حقشناس: “هدف دولت در گیلان استفاده حداکثری از ظرفیت دریای خزر است و امیدواریم با همکاری کشورهای همسایه سهم واقعی خود را به دست آوریم.” پیشبینی میشود تا پایان سال بخش قابل توجهی از مسیر ۱۶۲ کیلومتری این پروژه آماده بهرهبرداری شود.
