نقد جلالالدین دری به وضعیت نامناسب سالنهای تئاتر در اجرای «کافه عاشقی»
کارگردان نمایش «کافه عاشقی» با اشاره به جایگاه موسیقی در تئاتر موزیکال، از کمبود سالنهای مناسب و مشکلات فنی سالنهای تئاتر در تهران انتقاد کرد.

نقد وضعیت سالنهای تئاتر توسط جلالالدین دری
جلالالدین دری، کارگردان نمایش «کافه عاشقی» که این روزها در فرهنگسرای نیاوران در حال اجراست، در گفتگو با خبرنگار مهر به جایگاه موسیقی در تئاتر و مشکلات سالنهای نمایش پرداخت. وی نمایش خود را اثری مبتنی بر ادبیات کلاسیک فارسی دانست که از اشعار نظامی و جامی بهره برده و در دو روایت کلاسیک و معاصر روایت میشود. دری با تأکید بر اهمیت موسیقی زنده در تئاتر، از اصطلاح «کنسرت نمایش» انتقاد کرد و بیان نمود که موسیقی باید در خدمت تئاتر باشد نه جدا از آن.
- مشکلات سالنهای تئاتر: دری از کمبود سالنهای مناسب با ظرفیت بیش از ۳۰۰ نفر در تهران و بلااستفاده ماندن سالنهای ادارات انتقاد کرد.
- هزینههای بالا: تجهیز سالنهایی مانند سعدآباد برای اجرا نیاز به هزینهای حدود ۱۰۰ میلیون تومان در شب دارد.
- محدودیت زمان آمادهسازی: در فرهنگسرای نیاوران کمتر از یک ساعت قبل از اجرا سالن در اختیار گروه قرار میگیرد.
- مشکلات فنی: تنها سالنهای فرهنگسرای نیاوران، تئاتر شهر و تالار وحدت از سیستم صوتی مناسب برخوردارند.
- عدم حمایت دولت: دری از بیتوجهی نهادهای دولتی به فرهنگ و تئاتر گله کرد.
"تئاتر موجودی زنده است و موسیقی نیز باید به شکل زنده در آن نواخته شود تا تأثیرگذار باشد."
"بالاخره ۵ کارگردان تئاتر در این کشور وجود دارد که بالای ۳۰۰ نفر مخاطب داشته باشند."
نمایش «کافه عاشقی» که پنجمین دوره اجرای خود را تجربه میکند، با ترکیب موسیقی الکتریک و کلاسیک و با بازی هنرمندانی چون فرهاد صفاخو و سمیرا حسینی، داستان لیلی و مجنون را در قالبی مدرن روایت میکند.
