چرخش تنظیمگری بیمه از کنترل به توانمندسازی
کارشناس بیمه در نشست تخصصی تأکید کرد: با گسترش فناوری داده، زمان بازتعریف نقش تنظیمگر در صنعت بیمه فرا رسیده و باید از کنترل صرف به سمت توانمندسازی حرکت کرد.

تحول نقش تنظیمگری در صنعت بیمه عصر داده
سید فرشاد فاطمی، کارشناس بیمه، در پنل تخصصی «بازتعریف نقش بیمه در اقتصاد» به تحلیل تأثیر فناوریهای نوین بر صنعت بیمه پرداخت. وی با اشاره به دو چالش بنیادین عدم تقارن اطلاعات - یعنی «مخاطرات اخلاقی» و «گزینش معکوس» - توضیح داد که ظهور دادههای جدید و فناوریهای تحلیلی این مشکلات را تا حد زیادی مرتفع ساخته و فضای بیمهگری را از حدس و تخمین به سمت تصمیمگیری مبتنی بر داده سوق داده است.
- فناوریهایی مانند دادهکاوی، سنجش لحظهای ریسک و هوش مصنوعی نظم مقرراتی صنعت را متحول کردهاند
- صنعت بیمه ذاتاً نیازمند مقررات است اما باید نقاط لازم برای آزادسازی مشخص شود
- در ایران تمایل تاریخی به سمت محدودسازی بیش از حد وجود داشته نه توانمندسازی
- حرکت به سمت درگولیشن و رها شدن از قیدهای غیرضروری برای صنعت بیمه ایران حیاتی است
- نیاز به هماهنگی میان رگولاتورهای داده، فناوری و بیمه به جای تمرکز صرف بر کنترل
«در ایران متأسفانه روند تاریخی نشان داده که هر کسی بر صندلی رگولیشن مینشیند، بیشتر به سمت اِکسرِگولیشن میرود؛ یعنی تمرکز بر محدودسازی، نه توانمندسازی.»
«اگر در تنظیمگری، به جای تمرکز بر کنترل، به هماهنگی میان رگولاتورهای داده، فناوری و بیمه فکر کنیم، میتوانیم ضمن حفظ منافع اجتماعی، مسیر رشد طبیعی صنعت بیمه را فراهم کنیم.»
این تحول نیازمند بازتعریف اساسی نقش تنظیمگری از نهاد کنترلگر به نهاد تسهیلگر است.
