کریدور ریلی چابهار - زاهدان؛ بیسابقهترین پروژه ۳۰ سال اخیر کشور
کریدور ریلی ۶۳۴ کیلومتری چابهار - زاهدان به عنوان بیسابقهترین پروژه توسعه زیرساختی در سه دهه گذشته شناخته میشود که نقش کلیدی در اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی کشور و آسیای میانه دارد.

کریدور ریلی چابهار - زاهدان؛ پروژهای استراتژیک
کریدور ریلی چابهار - زاهدان به طول ۶۳۴ کیلومتر و با ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد دلار، بیسابقهترین پروژه توسعه زیرساختی کشور در ۳۰ سال گذشته محسوب میشود. این پروژه نقش حیاتی در اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی ملی و کشورهای آسیای میانه و اوراسیا ایفا میکند. مجید نوذری نژاد، سرپرست حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان، آخرین وضعیت این پروژه استراتژیک را تشریح کرده است.
- پیشرفت فیزیکی پروژه به حدود ۸۴ درصد رسیده است
- در یک سال گذشته بیش از ۱۸۵ کیلومتر ریلگذاری انجام شده
- شامل احداث ۴۰ دستگاه تونل به طول ۱۷ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر پل ویژه
- برنامهریزی برای تکمیل ریلگذاری تا پایان سال ۱۴۰۴
- ایجاد اشتغال برای حدود ۵۴۰۰ نفر که ۷۰ درصد آنان بومیان منطقه هستند
نوذری نژاد تأکید کرد: "این پروژه محور توسعه ریلی جنوب شرق است و نقش کلیدی در اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور دارد."
وی افزود: "خوشبختانه ۷۰ درصد از ۵۴۰۰ شاغل در این پروژه را بومیان سیستان و بلوچستان تشکیل میدهند."
این پروژه با شتاب چشمگیری در حال پیشرفت است و پس از تکمیل، تحول عظیمی در زمینه حمل و نقل ریلی و توسعه اقتصادی منطقه ایجاد خواهد کرد.
