تبعیض در سیاستگذاری قیمت خودرو بین ایرانخودرو و شرکتهای مونتاژی
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان سیاستهای متفاوتی برای تعیین قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی اعمال میکند که به تبعیض سیستماتیک منجر شده است.

تبعیض در قیمتگذاری خودروهای داخلی و مونتاژی
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در سیاستگذاری قیمت خودرو رویکردی دوگانه در پیش گرفته که به تبعیض سیستماتیک منجر شده است. در حالی که شرکتهای مونتاژی مجازند قیمت محصولات خود را بر اساس “اظهارات هزینهای شرکت” تعیین کنند، به خودروساز داخلی مانند ایرانخودرو اجازه افزایش قیمت منطقی داده نمیشود. این نگاه ترجیحی به شرکتهای مونتاژی نه تنها به بیعدالتی در بازار خودرو دامن میزند، بلکه موجب تضعیف تولید داخلی در برابر محصولات مونتاژی میشود.
- شرکتهای مونتاژی با استقرار در مناطق ویژه اقتصادی از مزایای خاصی برخوردارند
- افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات منفصله (CKD) برای شرکتهای مونتاژی پذیرفته میشود
- افزایش هزینههای تولید برای خودروسازان داخلی معمولاً مورد پذیرش قرار نمیگیرد
- سازمان حمایت افزایش قیمت برای شرکتهای مونتاژی را “لاجرم” میداند
- این رویکرد دوگانه نیازمند بازنگری فوری و شفافیت در فرآیند تصمیمگیری است
“با عنایت به اعمال افزایشها از ابتدای سال ۱۴۰۴ و فرآیند تولید محصولات در شرکتهای مونتاژی، اعمال افزایشهای مذکور در قیمت نهایی مصرف کننده لاجرم است” “چرا سازمان حمایت برای شرکتهای مونتاژی، اظهارات هزینهای شرکت را مبنای قیمتگذاری قرار میدهد، اما برای خودروساز داخلی چنین رویکردی ندارد؟”
این سیاستهای تبعیضآمیز سازمان حمایت نیازمند بازنگری فوری است تا حقوق همه ذینفعان از جمله تولیدکنندگان داخلی و مصرفکنندگان به صورت عادلانه رعایت شود.
