خط ریلی جلفا-نخجوان و تغییر نقشه ترانزیت منطقه به نفع ایران
کارشناس اقتصاد بینالملل تأکید کرد تکمیل ۶۲ کیلومتر خطآهن جلفا-نخجوان میتواند بدیلی برای کریدور جعلی «زنگزور» باشد و نقشه ترانزیت منطقه را به نفع ایران تغییر دهد.

خط ریلی جلفا-نخجوان و تحول در ترانزیت منطقه
صمد محمدی، کارشناس مسائل اقتصاد بینالملل، در گفتگو با خبرنگار مهر بر جایگاه ژئوپلیتیک و اقتصادی مسیر جلفا-نخجوان تأکید کرد. به گفته وی، تکمیل تنها ۶۲ کیلومتر خطآهن میتواند ضمن راهاندازی کریدور شمال-جنوب، بدیلی برای کریدور جعلی «زنگزور» یا مسیر «ترامپ» نیز باشد. این پروژه میتواند نقشه ترانزیت منطقه را به نفع ایران تغییر دهد.
- کریدور شمال-جنوب با مشارکت ایران، روسیه و هند ایجاد شد و اکنون ۱۴ کشور عضو آن هستند
- مسیر جلفا-نخجوان به دلیل نیاز به تنها ۶۲ کیلومتر ریلگذاری در اولویت قرار دارد
- این مسیر نخجوان را از طریق ایران به جمهوری آذربایجان متصل میکند
- تکمیل این خط ریلی میتواند تهدید کریدور میانی را خنثی کند
- تأخیر در اجرای پروژه به معنای از دست رفتن فرصتهای راهبردی ایران است
«اگر ایران در تکمیل اتصال ریلی جلفا و آستارا نقشآفرینی کند، میتواند در معادلات پیچیده قفقاز دست برتر را به دست آورد»
«تکمیل ریل جلفا میتواند تهدید کریدور میانی را خنثی کرده و طرح ارمنستان برای تبدیل شدن به «چهارراه صلح» را محقق سازد»
این پروژه نه تنها جنبه اقتصادی بلکه اهمیت ژئوپلیتیکی قابلتوجهی دارد و میتواند نظم جدیدی در روابط منطقهای ایجاد کند.
