بندر امیرآباد؛ انتظار دو دههای برای اسکله رو-رو استراتژیک
بندر امیرآباد بهعنوان بزرگترین بندر ایران در خزر، دو دهه است در انتظار اسکله رو-رو مانده که میتواند ترانزیت شمال کشور را متحول کند و وابستگی به مسیرهای جایگزین را کاهش دهد.

بندر امیرآباد و انتظار برای اسکله رو-رو
بندر امیرآباد بهعنوان بزرگترین بندر ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر، نزدیک به دو دهه است که در انتظار تکمیل پروژه اسکله «رو-رو» مانده است. این پروژه میتوانست تحولی اساسی در بازرگانی شمال کشور و مسیر ترانزیت بینالمللی ایران ایجاد کند. اسکلههای رو-رو نوعی اسکله تخصصی هستند که کامیونها و واگنهای باری بدون نیاز به تخلیه و بارگیری مجدد، مستقیماً وارد کشتی میشوند و این شیوه حملونقل برای کالاهای حساس زمانی موجب صرفهجویی قابلتوجه در زمان و هزینه میشود.
- فعال شدن اسکله رو-رو زمان انتقال کالا میان ایران، روسیه و کشورهای حاشیه خزر را کاهش میدهد
- این پروژه وابستگی ایران به مسیر جمهوری آذربایجان برای ترانزیت کالا را کاهش میدهد
- اسکله رو-رو مسیر دسترسی ایران به شرق آسیا و خلیج فارس را کوتاهتر میکند
- تکمیل این پروژه برای امنیت واردات کشور در شرایط بحرانی حیاتی است
- ادامه تعلل در تکمیل پروژه، ایران را در معرض خطر «خفگی ژئوپلیتیکی» قرار میدهد
سید مرتضی ناصریان، کارشناس حملونقل: «تأخیر در بهرهبرداری از اسکله رو-رو موجب تضعیف مزیت رقابتی ایران در عرصه ترانزیت منطقهای شده است.»
محمدعلی موسیپور گرجی، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد: «فعال شدن اسکله رو-رو نهتنها مسیر دسترسی ایران را کوتاهتر میکند، بلکه میتواند بندر امیرآباد را به یکی از گلوگاههای حیاتی تجارت دریایی تبدیل کند.»
