عصای سفید پرچم هویت و استقامت؛ ضرورت مناسبسازی مدارس برای نابینایان
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر ضرورت مناسبسازی و دسترسپذیری مدارس و امکانات آموزشی برای نابینایان تاکید کرد و روز جهانی عصای سفید را فرصتی برای تکریم توانمندیهای این دانشآموزان دانست.

ضرورت مناسبسازی مدارس برای دانشآموزان نابینا
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پیامی به مناسبت روز جهانی عصای سفید بر ضرورت مناسبسازی و دسترسپذیری مدارس و امکانات آموزشی برای نابینایان تأکید کرد. وی عصای سفید را نه نشانگر محدودیت، بلکه پرچمی از جنس آگاهی، هویت و استقامت دانست که مسیر پیشرفت و تعالی را برای نابینایان هموار میسازد. در فرهنگ ایرانی-اسلامی، ارزش انسانها به محدودیتهای جسمانی گره نخورده و دانشآموزان با آسیب بینایی با تکیه بر هوش سرشار و استعدادهای درخشان ثابت کردهاند که محدودیت جسمانی نمیتواند سدی در برابر تواناییهای انسانی باشد.
- عدالت آموزشی از طریق فراهم آوردن فرصتهای برابر برای شکوفایی استعدادها
- مناسبسازی فضاها، محتوا و فناوریهای آموزشی
- توانمندسازی تخصصی معلمان برای ارتقای کیفیت تدریس
- توسعه مهارتهای فردی و حرفهای دانشآموزان
- فرهنگسازی و تغییر نگرش اجتماعی برای مشارکت کامل
“لیس الأغمی من یغمی بصره، ولکن الأعْمی من تعمی بصیرته” - نابینا آن نیست که چشمش نابیناست بلکه نابینا کسی است که بصیرت و بینش او کور باشد
“عصای سفید پرچم هویت و استقامت است که در دستان توانمند نابینایان به اهتزاز درآمده است”
سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اجرای راهبردهای کلان و اقدامات یکپارچه در پی تحقق عدالت آموزشی و ایجاد بستری برای مشارکت کامل دانشآموزان نابینا در جامعه است.
