قابهایی از سقوط شیطان بر زمین؛ مخاطب ایرانی و چالشهای تئاتر آوانگارد
کارگردان نمایش «بهشت گمشده» درباره ویژگیهای اجرایی این نمایش و ذائقه مخاطبان ایرانی صحبت میکند. این نمایش اقتباسی از منظومه جان میلتون بوده و بدون دیالوگ، تنها با حرکات بدن اجرا میشود.

نمایش بهشت گمشده و چالشهای تئاتر آوانگارد در ایران
گلزار حذفی کارگردان نمایش «بهشت گمشده» که این روزها در کاخ هنر تهران روی صحنه رفته، درباره این اثر توضیح میدهد. این نمایش اقتباسی آزاد از منظومه «بهشت گمشده» اثر جان میلتون است و بخش سقوط شیطان از نزد خدا به قعر جهنم را روایت میکند. نمایش متشکل از چندین قاب است که روایت را از طریق فرمهای بدن به تماشاگر القا میکند.
- نمایش کاملاً بدون دیالوگ و مبتنی بر حرکات بدن اجرا میشود
- ترکیبی از تئاتر بوتو ژاپنی و فرمهای جدید بدن بازیگران
- تمرینات یکساله بهشکل کارگاهی و تجربی برگزار شده است
- موسیقی به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی اثر در نظر گرفته شده
- طراحی لباس با الهام از طبیعت و بدون دکور خاصی اجرا شده
حذفی میگوید: "تماشاگر ایرانی متأسفانه به دیدن چنین چیزی عادت ندارد. او دوست دارد داستان ببیند" وی افزود: "من تماشاگر را به چالش میکشم. قرار نیست چیزی 'فهمیده' شود، قرار است قابهایی ببینید که روی شما تأثیر بگذارند"
کارگردان به چالشهای اقتصادی چنین پروژههایی اشاره کرده و میگوید در خارج از ایران با حمایت دولت انجام میشوند اما در ایران باید روی سرمایه خصوصی حساب کرد.
