استفاده از هارمونی بصری در انیمیشن؛ دغدغه کمیک استریپ
کارگردان انیمیشن «یک داستان سیاه و سفید» درباره استفاده از کمیک استریپ و چالشهای انیمیشن مستقل در گفتگو با جشنواره فیلم کوتاه تهران صحبت کرد.

هارمونی بصری در انیمیشن ایرانی
انیمیشن کوتاه «یک داستان سیاه و سفید» اثر محمدمهدی قاضیزاده که در چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافته، به بررسی چالشهای فلسفی انسان با جهان واقعیت، خیال و حقیقت میپردازد. این اثر که کاملاً به صورت سیاه و سفید تولید شده، از تکنیک «هارمونی بصری» بهره میبرد که در آن چند حرکت مختلف در یک نما همزمان نمایش داده میشوند تا معنای جدیدی خلق کنند.
- استفاده از روش تجربی در تولید انیمیشن با همکاری گروههای کوچک
- بهرهگیری از اصول کمیک استریپ و داستانهای مصور در اجرا
- تولید کامل اثر با آیپد و تکنیک فریم به فریم دو بعدی
- نمادپردازی سیاه و سفید به عنوان نمایش دنیای صفر و یک شخصیت
- توجه به جریان انیمیشن مستقل در جشنواره فیلم کوتاه تهران
قاضیزاده درباره هارمونی بصری گفت: “همانطور که در موسیقی هارمونی وجود دارد، در تصویر نیز حرکات مختلفی میبینیم که در مجموع یک هارمونی بصری شکل میگیرد.”
وی درباره انیمیشن ایران اظهار کرد: “انیمیشن در کشور ما همزمان با جهان به پیش رفته است اما توجه به آثار مستقل بسیار کم است.”
کارگردان این اثر امیدوار است جشنواره فیلم کوتاه تهران مسیری را باز کند که در آن جریانهای مستقل انیمیشن بیشتر به رسمیت شناخته شوند.
