پروژه ریلی رشت - آستارا با کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار اجرایی میشود
کارشناس صنعت ریلی اعلام کرد پروژه راهآهن رشت-آستارا با هزینهای زیر ۷۰۰ میلیون دلار و با توان داخلی قابل اجراست. این پروژه میتواند ایران را به اروپا، روسیه و قفقاز متصل کند.

پروژه راهآهن رشت-آستارا و چالشهای اقتصادی آن
سید حسین میرشفیع، کارشناس صنعت ریلی، اعلام کرد پروژه راهآهن رشت-آستارا با هزینهای کمتر از ۷۰۰ میلیون دلار و با استفاده از توان داخلی قابل اجراست. این کریدور ریلی میتواند ایران را به کشورهای اروپایی، روسیه و قفقاز متصل کند. اگرچه این پروژه سالهاست در برنامه دولت قرار دارد و حدود ۵۰ درصد از تملک اراضی آن انجام شده، اما تردیدهایی درباره توجیه اقتصادی و حجم بار ترانزیتی آن وجود دارد.
- هزینه اجرا: برآورد شده با ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار قابل تکمیل است
- روش تأمین مالی: پیشنهاد شده از طریق سرمایهگذاری ایرانیان خارج از کشور
- چالشها: تردید روسیه درباره بازگشت سرمایه و وجود مسیرهای جایگزین
- ظرفیت بار: برآورد اولیه ۱۵ میلیون تن در سال که واقعبینانه نیست
- پیمانکار: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء مسئول اجرای پروژه است
“پرداخت هزینههای دوبرابری برای چنین پروژهای بههیچوجه منطقی نیست.” “بررسیهای فنی و اقتصادی اخیر نشان میدهد برآوردهای اولیه بیش از اندازه خوشبینانه بوده است.”
با توجه به وجود پروژههای ریلی با توجیه اقتصادی بهتر، سرمایهگذاری در رفع گلوگاههای موجود شبکه ریلی کشور میتواند اثرگذاری بیشتری در توسعه ترانزیت داشته باشد.
