ظرفیت نوآوری در هنر نقالی؛ ایستادگی دختر رستم برای دفاع از میهن
طاهره بهرامی نقال اجرای «بانوگشسپ» درباره ظرفیتهای نقالی برای نوآوری و معرفی شخصیت تاریخی بانوگشسپ سخن گفت. وی بر لزوم استفاده از تکنولوژی برای جذب مخاطب امروزی تأکید کرد.

ظرفیتهای نوآوری در هنر نقالی
طاهره بهرامی، نقال و شاهنامهخوان، در بیست و دومین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به اجرای نقل «بانوگشسپ» پرداخت. وی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شخصیت تاریخی بانو گشسپ توضیح داد که این شخصیت دختر رستم است که اگرچه نامش در شاهنامه نیامده، اما در طومارهای نقالی حضور دارد. این نقل به دوران پس از مرگ رستم و فرمان کیکاووس برای مقابله با توران میپردازد، جایی که بانوگشسپ با دلاوریهای بسیار برای دفاع از میهن میایستد.
- نقالی به عنوان ریشه نمایشهای ایرانی نیازمند نوآوری برای جذب مخاطب امروز است
- استفاده از تکنولوژی مانند نمایش حرکت سیمرغ روی پرده یا همراهی موسیقی میتواند مفید باشد
- حفظ اصالت نقالی همراه با بهرهگیری از امکانات جدید برای جلوگیری از زوال این هنر ضروری است
- جشنواره امسال با حضور متخصصان و برگزاری کارگاههای آموزشی مسیر درستی را طی کرد
"نباید به چارچوب اصلی نقالی دست بزنیم اما استفاده از تکنولوژی برای جذب مخاطب اشکالی ندارد"
بهرامی بر نقش آموزشی نقالی و نیاز به ترویج آن در دانشگاهها و تئاترها تأکید کرد و گفت نقال همزمان چندین نقش از جمله بازیگری، کارگردانی و طراحی را انجام میدهد.
