یارمحمدی: سینمای نوجوان ضروریترین حوزه برای آینده فیلم کودک ایران
نویسنده فیلم «بچههای مردم» تأکید کرد که سینمای نوجوان حوزهای پرریسک اما حیاتی است و عدم توجه جدی به آن، تولید آثار شاخص و ماندگار را غیرممکن میکند.

سینمای نوجوان: حوزهای حیاتی برای آینده فیلم کودک ایران
فائزه یارمحمدی، نویسنده فیلم «بچههای مردم»، در مصاحبهای به بررسی چالشها و فرصتهای سینمای نوجوان پرداخت. وی تأکید کرد که این حوزه اگرچه پرریسک است اما برای آینده سینمای کودک ایران حیاتی محسوب میشود. یارمحمدی با اشاره به تفاوت نسل امروز نوجوانان که پیچیدهتر و رسانهمحورتر از گذشته هستند، خاطرنشان کرد که فیلمنامهنویسی برای این گروه نیازمند سواد آسیبشناسی، درک روانشناختی و توانایی خلق زاویه دید دقیق از جهان نوجوان است.
- ویژگیهای فیلمنامه نویسی برای نوجوان: همراهی با جهانبینی نوجوان بدون نصیحت کردن
- چالشهای اصلی: ایجاد همذاتپنداری واقعی و کاهش فاصله بین نسلها
- تفاوت با دهه ۶۰: کاهش تولید آثار شاخص و پیچیدهتر شدن مخاطب
- عوامل موفقیت: صادق بودن با مخاطب و طراحی روایت بر اساس تجربه واقعی
- دلایل محدودیت تولید: پرریسک بودن حوزه و فقدان بازار شکلگرفته
"نوجوانان نسبت به تجربههای خود بسیار حساس هستند و انتقال واقعیتهای زندگی آنها به روایت سینمایی، کار سادهای نیست." "مهمترین نکته، صادق بودن با مخاطب است. باید با جهانبینی نوجوان همراه شویم، بدون اینکه او را نصیحت یا هدایت کنیم."
یارمحمدی با تأکید بر ضرورت نزدیک شدن به زاویه دید نوجوان، تولید آثار شاخص در این حوزه را نیازمند توجه جدی و سرمایهگذاری حرفهای دانست.
