حجت الاسلام نامدار: مرجعیت زنان منع فقهی ندارد
نماینده ولیفقیه در دانشگاه فرهنگیان مازندران تأکید کرد مرجعیت فقهی در شیعه مبتنی بر توان علمی است و ممانعتی فقهی برای ورود زنان به این عرصه وجود ندارد.

مرجعیت زنان در فقه شیعه
حجتالاسلام علی نامدار در نشست علمی «نقشآفرینی زن در عرصه اجتهاد و مرجعیت» که در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء ساری برگزار شد، به بررسی مبانی فقهی و اجتماعی مرجعیت زنان پرداخت. وی تأکید کرد که اجتهاد و مرجعیت از ارکان اصلی فقه شیعه هستند و این دو جایگاه به توان علمی و شرایط تخصصی وابستهاند. در منابع شرعی، محدودیتی برای حضور زنان در این سطوح دیده نمیشود.
- نبود زنان در فهرست مراجع تقلید گذشته بیشتر به عوامل تاریخی و فرهنگی بازمیگردد
- با تغییر نگرش و بازخوانی گفتمان درونفقهی میتوان موانع ساختاری را اصلاح کرد
- زنان میتوانند در توسعه اجتهاد و پاسخ به مسائل نوین جامعه نقش ایفا کنند
- برداشتهایی از آیات مانند «الرِّجالُ قَوّامونَ عَلَی النِّساء» مربوط به مدیریت خانواده است
- ورود زنان به سطوح بالای فقهی به تقویت هویت علمی آنان در جامعه منجر میشود
"این دو جایگاه به توان علمی و شرایط تخصصی وابستهاند و در منابع شرعی، محدودیتی برای حضور زنان در این سطوح دیده نمیشود."
"فقه شیعه در طول تاریخ با تکیه بر عقلانیت و شرایط زمانه، پاسخگوی مسائل متنوع بوده و امروز نیز با بهرهگیری از ظرفیت علمی زنان، میتوان به پویایی بیشتر در حوزه اجتهاد دست یافت."
